Pgb op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Heeft u zorg nodig? En wilt u dit liever zelf regelen? Dan kan dit met het persoonsgebonden budget (pgb). Met het pgb koopt u zelf hulp in bij een zorgaanbieder. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden of een hulpmiddel, zoals een scootmobiel. U kiest de zorgaanbieder en regelt alles zelf. Ook bent u verantwoordelijk voor de administratie van uw pgb.

Uw situatie

Voordat u de keuze voor een pgb kunt maken, heeft u eerst met een medewerker van de gemeente onderzocht welke hulpvraag u heeft en welke ondersteuning of hulpmiddel het beste bij uw situatie past. Ook wordt naar de mogelijkheden van uzelf en de mensen in uw omgeving gekeken in het vinden van een oplossing.

Pgb-plan

Voor de toekenning van een pgb voor een dienst (zoals bijvoorbeeld begeleiding) vult u een pgb-plan in. In dit plan staan doelen die met het pgb bereikt gaan worden, wie deze doelen gaat behalen en wanneer geëvalueerd wordt. De gemeente toetst het pgb-plan en of het pgb gaat bijdragen aan het behalen van de doelen.  

U kunt er ook voor kiezen dat de gemeente dit voor u regelt en betaalt (hulp in natura).

Kennis en vaardigheden

Bij een PGB horen rechten en plichten. U moet over kennis en vaardigheden beschikken. Denk hierbij aan onder andere het volgende:

  • U bent in staat een overzichtelijke pgb-administratie bij te houden.
  • U moet zelf een aanbieder of leverancier uitzoeken en afspraken maken.
  • U moet zelf controleren of alles volgens afspraak verloopt.
  • U moet zelf beoordelen of de maatwerkvoorziening die met het PGB wordt ingekocht passend is en of de kwaliteit van de ondersteuning of het hulpmiddel in orde is.

Beheer van het pgb

U ontvangt het pgb voor een dienst niet zelf. De gemeente maakt uw budget over naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB regelt uw budget. U stuurt de rekeningen in, en de SVB betaalt uw zorgverlener(s) voor de geleverde ondersteuning. Het overzicht van uw saldo en de betalingen kunt u bekijken via 'Mijn pgb' op de website van de SVB(externe link). Voor het beheer van uw budget heeft de SVB uw zorgovereenkomst(en) nodig. Hoe dat werkt en informatie over betalingen en declaraties leest u op de website van de SVB.

Meer informatie

Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn voor u? Neem dan contact op met het loket Samenleving en zorg.