Binnen het onderwijs ontwikkelen we steeds meer naar een inclusievere aanpak, waarin we streven naar onderwijsmogelijkheden in de buurt voor alle kinderen, ook als deze een speciale onderwijsbehoefte of zorgbehoefte hebben. We spreken dan van inclusiever onderwijs.

Ondersteuning en toerusting

Of zoals door de PO beschreven: inclusiever onderwijs betekent allereerst dat leerlingen met een beperking de benodigde ondersteuning en toerusting krijgen om naar school te kunnen. En in de tweede en derde plaats dat hun school dicht bij huis is en dat ze samen met leerlingen zonder een beperking onderwijs volgen. De combinatie van deze drie – ondersteuning en toerusting, thuisnabij onderwijs en gezamenlijk onderwijs – vormt de stip aan de horizon waar iedereen naartoe werkt.

Naast directe ondersteuning en toerusting van de leerling met een beperking is ook indirecte ondersteuning en toerusting nodig, aan medeleerlingen, het lerarenteam en de ouders. Beide dragen eraan bij dat leerlingen met een beperking zich welkom voelen en er zeker van kunnen zijn dat de school de hele leerperiode voor hen klaarstaat.

Informatiebijeenkomst

In november 2022 is er door het Samenwerkingsverband Midden-Holland een druk bezochte informatiebijeenkomst georganiseerd. Hier zijn mooie voorbeelden vanuit het Koningskwartier in Zuidplas toegelicht en is er een oproep gedaan aan scholen die geïnteresseerd zijn geraakt zich aan te melden als pilotschool binnen de Krimpenerwaard.

Uit de 6 aanmeldingen zullen komend schooljaar Het Schateiland in Lekkerkerk en de Rank in Schoonhoven een start maken naar (nog) inclusiever onderwijs in de Krimpenerwaard. Hoe deze ontwikkelingen gaan verlopen, verwachten we jullie in de loop van volgend schooljaar meer over te kunnen vertellen.