Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is een uitkering waarmee u extra en bijzondere kosten kunt betalen. Mogelijk komt u in aanmerking voor bijzondere bijstand als uw kosten aantoonbaar, onvoorzien en noodzakelijk zijn, als u kosten heeft door bijzondere of dringende omstandigheden, en als de kosten niet op een andere manier kunnen worden vergoed.

Voor wie?

Een aanvraag wordt altijd per persoon beoordeeld. U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u aan de onderstaande voorwaarden voldoet. Bij uw aanvraag kijken we wat u zelf kunt bijdragen (draagkracht). Dit hangt af van uw inkomen en/of vermogen.

  • U ben inwoner van de gemeente Krimpenerwaard.
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U heeft bijzondere en noodzakelijke kosten die niet op een andere manier vergoed worden.
  • U heeft weinig vermogen.
  • U heeft een inkomen dat niet hoger is dan 150% van het sociaal minimum.
  • U gaat de kosten in Nederland maken.
  • U heeft de kosten nog niet betaald.

Bijzondere bijstand aanvragen

U kunt uw aanvraag online indienen. Daarvoor heeft u uw DigiD nodig. Heeft u een partner? Dan vult uw partner ook de partnerverklaring in.

Digitale bewijsstukken voegt u direct toe. Het is handig als u deze stukken van tevoren opzoekt en klaarzet in een map op uw computer, telefoon of tablet. Heeft u papieren bewijsstukken? Dan kunt u daar een digitale foto van maken en die toevoegen. Zorgt u er wel voor dat de bewijsstukken duidelijk leesbaar zijn? Wilt u weten welke bewijsstukken u nodig heeft? Kijk daarvoor hieronder in de vraag en antwoord.

Attentie 

Let op: Bent u gehuwd/samenwonend? Dan moet uw partner de partnerverklaring invullen.

Bijzondere bijstand aanvragen Formulier partnerverklaring

Heeft u geen DigiD of vult u het formulier liever op papier in? Bel dan naar 14 0182. Dan sturen we u een papieren aanvraagformulier.

Proces

Binnen 8 weken ontvangt u een brief. In deze brief staat of u bijzondere bijstand krijgt of niet. Is uw aanvraag niet compleet, dan staat in de brief wat u nog moet sturen. De aanvraag duurt dan langer. 

Meer informatie

Komt u er zelf niet uit? Neem dan contact op met het GeldPunt Krimpenerwaard. Het GeldPunt Krimpenerwaard is te bereiken per e-mail via geldpunt@welzijnkrimpenerwaard.com of telefonisch via 085 - 066 23 70.  

Veelgestelde vragen

  • Tot een inkomen van 110% van de bijstandsnorm is er geen draagkracht.
  • Van het inkomen tussen 110% en 120% van de bijstandsnorm, wordt rekening gehouden met 20% draagkracht.
  • Van het inkomen tussen 120% en 150% van de bijstandsnorm, wordt rekening gehouden met 40% draagkracht.
  • Bij een inkomen hoger dan 150% van de bijstandsnorm, wordt rekening gehouden met 100% draagkracht.

Het gaat om het (gezamenlijk) netto-inkomen van u en uw eventuele partner van de maand vóór uw aanvraag. Per huishouden kunt u één keer energietoeslag krijgen. Bij wisselende inkomsten beoordelen we het inkomen van de afgelopen drie maanden. Hierbij wordt rekening gehouden met het inkomen dat overblijft na schuldregeling of beslag. Als inkomen tellen onder andere wel mee:

  • Loon
  • Uitkering, zoals WW, ZW, WIA, WAO, bijstand of andere sociale uitkering
  • AOW en aanvullend pensioen
  • Inkomen uit eigen onderneming
  • Inkomen uit verhuur
  • Alimentatie 

Voor het aanvragen van bijzondere bijstand wordt om bewijsstukken gevraagd. Hieronder vindt u de bewijsstukken die u mogelijk mee moet sturen:

  • Rechtsbijstand en griffierecht
  • Civiele toevoeging
  • Factuur van de advocaat

Bij reiskosten schoolgaand kind:

  • Bewijs dat uw kind niet dichterbij naar school kan.
  • Bewijs inschrijving school.
  • Vervoersbewijzen.

Bij duurzame gebruiksgoederen (zoals huishoudelijke apparaten en spullen voor in uw woning):

  • Offerte

Bij kosten bewindvoering, curator of mentor:

  • Uitspraak rechter
  • Factuur bewindvoerder

Bij verhuiskosten:

  • Overzicht van de kosten
  • Een urgentieverklaring  
  • Nieuw huurcontract
  • Rekening van de eerste huur
  • Schrijf waarom u verhuist en waarom u hier niet voor heeft kunnen sparen.

Bij overige kosten:

  • Offerte of factuur

Ontvangt u een bijstandsuitkering of heeft u korter dan 12 maanden geleden bijzondere bijstand gekregen? Dan hoeft u geen extra bewijsstukken in te leveren.

Ontvangt u geen bijstandsuitkering (Participatiewet) of IOAW-uitkering? Dan stuurt u ook de deze bewijsstukken mee:

  • Een kopie van uw identiteitsbewijs. Dat mag een paspoort, identiteitskaart of verblijfsvergunning zijn (geen rijbewijs).  
  • Een bewijs van betaling van huur of hypotheek van uw woning.
  • Heeft u, uw partner of kind(eren) een bank en/of spaarrekening? Dan levert u alle bankafschriften van de laatste drie maanden van u, uw partner en kind(eren) jonger dan 18 jaar.  
  • Heeft u onroerend goed? Lever de eigendomsgegevens in.
  • Heeft u, uw partner of kind(eren) een eigen huis? Dan vragen wij u de eigendomsakte, hypotheekakte, WOZ-waarde, huidige hoogte van de hypotheek en polissen van verzekeringen en/of beleggingen en/of spaarvormen die gebonden zijn aan de woning in te leveren.
  • Heeft u of uw partner een vermogensverzekering? Dan levert u de polis en huidige afkoopwaarde in.
  • Heeft u of uw partner schulden? Dan levert u recente bewijzen hiervan in (bewijsstukken niet ouder dan 2 maanden).
  • U of uw partner heeft inkomsten in binnen- en/of buitenland? Dan levert u 3 loonstroken of uitkeringsspecificaties van de afgelopen drie maanden in, als uw uitkering van het UWV of de SVB is beëindigd levert u hiervan een bewijs in, beschikking rechtbank in geval van partner- en/of kinderalimentatie, beschikking belastingdienst bij teruggave belastingdienst.
  • Bent u zelfstandig ondernemer? Dan levert u de jaarcijfers en de belastingaangifte van de laatste 3 jaar en het lopende jaar.

Ontvangt u een IOAW-uitkering? Dan stuurt u mee:

  • Heeft u, uw partner of kind(eren) een bank en/of spaarrekening? Dan levert u alle bankafschriften in van de laatste drie maanden van u, uw partner en kind(eren) jonger dan 18 jaar.
  • Heeft u onroerend goed? Lever de eigendomsgegevens in.
  • Heeft u, uw partner of kind(eren) een eigen huis? Dan vragen wij u de eigendomsakte, hypotheekakte, WOZ-waarde, huidige hoogte van de hypotheek en polissen van verzekeringen en/of beleggingen en/of spaarvormen die gebonden zijn aan de woning in te leveren.
  • Heeft u of uw partner een vermogensverzekering? Dan levert u de polis en huidige afkoopwaarde in.
  • Heeft u of uw partner schulden? Dan levert u recente bewijzen hiervan in (bewijsstukken niet ouder dan 2 maanden). 

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor noodzakelijke kosten die u niet zelf kunt betalen en waarvoor u niet heeft kunnen reserveren. Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende kosten. Wilt u weten of u bijzondere bijstand kunt aanvragen voor kosten die hier niet bij staan? Neem dan contact met het team Werk en Inkomen via 14 01 82.

Bewindvoeringskosten 

Heeft u een bewindvoerder? Dan zal de bewindvoerder kosten in rekening brengen. 
U kunt hiervoor bijzondere bijstand krijgen als de rechtbank heeft uitgesproken dat de onderbewindstelling, onder curatelestelling of mentorschap noodzakelijk is. 

Op het moment dat er bewindvoeringskosten zijn kunt u contact opnemen met uw bewindvoerder. Uw bewindvoerder kan dan bijzondere bijstand aanvragen voor deze kosten. 

Gehandicaptenparkeerkaart en –parkeerplaats 

U kunt een vergoeding krijgen voor de volledige kosten van een gehandicaptenparkeerkaart en/of een gehandicaptenparkeerplaats.  

Rechtsbijstand en griffierecht 

Bent u betrokken bij een rechtszaak of bij een andere juridische zaak? Dan maakt u mogelijk extra kosten. Bijvoorbeeld voor een advocaat of griffierecht. Als u een civiele toevoeging door de Raad voor Rechtsbijstand heeft, kunt u bijzondere bijstand aanvragen. 

Verhuiskosten 

Is er sprake van een noodzakelijke verhuizing? En u heeft geen geld kunnen reserveren voor de kosten? Dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. 
 
Wij vergoeden

  1. Kosten voor de eerste inschrijving bij Woningnet 
  2. Kosten voor de eerste inschrijving bij een woningcorporatie 
  3. De waarborgsom 
  4. Kosten voor de huur van een bus voor de verhuizing en/of de kosten van de noodzakelijke opslag van de bestaande inboedel als dan moet. 
  5. De eerst maand huur van de nieuwe woning. 
  6. Eenmalige kosten van materiaal van het witten, schilderen en behangen van de nieuwe woning 
  7. Kunt u door een chronische ziekte, handicap of ouderdom niet zelf uw woning opknappen? Dan krijgt u het arbeidsloon voor het opknappen van uw nieuwe woning (verven en behangen) 

Verhuist u van Krimpenerwaard naar een andere gemeente? Dan kunt u bij ons een vergoeding aanvragen voor de kosten 1 tot en met 4. Een vergoeding voor de kosten 5 tot en met 7 vraagt u bij uw nieuwe gemeente aan. Verhuist u vanuit een andere gemeente naar Krimpenerwaard? Dan kunt u bij ons alleen een vergoeding aanvragen voor de kosten 5 tot en met 7. 

Duurzame gebruiksgoederen 

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de aanschaf van spullen in huis. Het kan dan gaan om aanschaf of vervanging van duurzame gebruiksgoederen zoals een koelkast, wasmachine of meubels.   

Wanneer er sprake is van een bijzondere situatie en u heeft geen geld kunnen reserveren, kan er bijzondere bijstand worden verstrekt. De vorm van de bijzondere bijstand (geldlening of gift) is afhankelijk van de problematiek en de individuele omstandigheden.  

Woonkostentoeslag 

Heeft u, door een plotselinge daling, onvoldoende inkomen om de huur of hypotheek van uw woning te voldoen? Dat heeft u mogelijk recht op woonkostentoeslag. Dit is een tijdelijke tegemoetkoming in de betaling van de woonkosten. 

Bij een huurwoning kijken wij eerst of u al huurtoeslag ontvangt. Ook kijken wij naar uw inkomen en vermogen. Woonkostentoeslag wordt in principe voor maximaal 1 jaar gegeven. Er kan een verhuisverplichting opgelegd worden zodat u in de nieuwe woning zelf de woonkosten weer kunt betalen. 

Reiskosten aan minderjarige schoolgaande kinderen 

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de noodzakelijke reiskosten van kinderen waar u kinderbijslag voor ontvangt, als er:  

  • geen sprake is van bijzonder leerlingenvervoer; 
  • geen vergelijkbaar onderwijsinstituut dichterbij huis is waar het kind onderwijs kan volgen;   
  • de reisafstand enkele reis tussen de woning van het kind en de school meer bedraagt dan 10 kilometer, gerekend over de kortste afstand; 
  • het kind voltijds onderwijs volgt op de betreffende school; 
  • het onderwijs noodzakelijk is voor het betreffende kind.  

De bijzondere bijstand wordt verleend voor maximaal 10 maanden per schooljaar. Ook kan er een jaarkaart worden verleend als dit goedkoper is dan een abonnement van 10 maanden. Een jaarkaart kan worden verleend als de aanvraag voor de herfstvakantie wordt ingediend. 

Medische kosten 

De hoofdregel is dat er geen bijzondere bijstand wordt verstrekt voor medische kosten. Kunt u uw medische kosten door een bijzondere en noodzakelijke situatie niet betalen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan noodzakelijke kosten voor een bril, fysiotherapie of tandarts. Dan kunt u misschien een vergoeding krijgen in de vorm van bijzondere bijstand. Voor het eigen risico kunt u geen bijzondere bijstand aanvragen. 

Heeft u een afwijzing ontvangen? Dan kunt u daar binnen 6 weken online of schriftelijk bezwaar tegen maken.

Bijzondere bijstand is niet mogelijk voor gewone dagelijkse dingen, zoals eten of kleding, of voor een paspoort, schulden, boetes, schadekosten, alimentatie of kosten die u in het buitenland maakt. Ook niet voor zaken die andere instanties betalen zoals een verzekering, belastingdienst of zorgverzekering.