Workshop meertaligheid en het jonge kind: inspirerende inzichten tijdens VVE-bijeenkomst
Tijdens de VVE-netwerkbijeenkomst op 3 juli 2025 verzorgde Jeannette Sibma, projectleider Nieuwkomersonderwijs bij AnnoNu, Meerkring en PCBO Amersfoort, een inspirerende workshop over meertaligheid bij jonge kinderen.
Tijdens de workshop werden deelnemers meegenomen in vier essentiële rollen die professionals in de kinderopvang en het onderwijs vervullen bij het begeleiden van meertalige kinderen:
- De detective onderzoekt de (taal)achtergrond van het kind.
- De architect ontwerpt onderwijs op maat, afgestemd op de individuele behoeften.
- De lifeguard zorgt voor een veilige en inclusieve leeromgeving.
- De transformator ondersteunt de overgang van een eentalige naar een meertalige setting.
Deze rollen helpen om de complexiteit van meertaligheid inzichtelijk te maken en bieden handvatten voor de praktijk.
Praktische voorbeelden
Jeannette illustreerde elke rol met concrete voorbeelden en praktische tools. Deelnemers werden ook uitgedaagd met een opdracht begrijpend lezen in het Fries. Door de tekst te lezen en te bespreken in een onbekende taal, werd duidelijk hoe moeilijk het is voor kinderen die het Nederlands nog niet beheersen om mee te doen in de klas.
Ruimte voor de thuistaal
Een belangrijk aandachtspunt in de workshop was het gebruik van de thuistaal. Kinderen mogen deze taal gebruiken, mits er duidelijke afspraken zijn over wanneer de schooltaal en wanneer de thuistaal wordt ingezet. In haar klas gebruikt Jeannette hiervoor een bordje met aan de ene kant de Nederlandse vlag en aan de andere kant een afbeelding met vlaggen van over de hele wereld.
Tip: digitale prentenboeken in meerdere talen
Tot slot deelde Jeannette een waardevolle link naar digitale prentboeken in heel veel talen – een laagdrempelige manier om meertaligheid te ondersteunen in de klas en thuis.
Nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen in de gemeente Krimpenerwaard? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief per e-mail.
Aanmelden