Twee leden Rekenkamer

Over de vacature

Openingsdatum
28-08-2025
Sluitingsdatum
14-09-2025
Werkervaring
4
Opleidingsniveau
HBO
Vakgebied
Bestuurlijk
Dienstverband
Part time
Salarisindicatie

Wat doe je

De Rekenkamer voert onderzoek uit naar:
  • de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en
  • de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie,
  • de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer,
  • de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Jaarlijks moeten minimaal twee onderzoeken uitgevoerd worden en zo mogelijk nog één quick-scan. De Rekenkamer heeft contact met de gemeenteraadsleden over mogelijke onderzoeksonderwerpen, maar bepaalt wel zelfstandig haar onderzoeksagenda. De Rekenkamer formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast. Over de onderzoeksresultaten brengt de Rekenkamer openbare rapportages uit. Ook worden een jaarplan en een jaarverslag uitgebracht over de werkzaamheden.

Wat we van je vragen

De leden van de Rekenkamer beschikken over een hbo/wo werk- denkniveau met ervaring op het terrein van onderzoek. Insteek is een evenwichtige samenstelling van de Rekenkamer, waarbij ervaring met het sociale of ruimtelijke domein een pré is.

Voor alle functionarissen geldt dat zij inzicht hebben in de politieke, bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen in het duale stelsel en beschikken over kennis van het werkveld van gemeenten. Verder hebben zij een onafhankelijke instelling, een positief-kritische houding, beschikken zij over goede communicatieve vaardigheden en leveren zij een positieve bijdrage aan het goed functioneren van de gemeente. Ook kunnen zij zelfstandig een onderzoeksvoorstel opstellen, onderzoek uitvoeren en de
onderzoeksresultaten presenteren.

Wat we je bieden

De leden worden benoemd voor een termijn van zes jaar. De leden van de Rekenkamer ontvangen een vaste vergoeding per maand voor hun werkzaamheden. Voor de leden is dit bedrag vastgesteld op € 515,71 per maand, exclusief reiskosten. Daarnaast ontvangen de leden een vergoeding per uur voor de onderzoeken die door hen in eigen beheer worden verricht.

Over de afdeling

De raad van de gemeente Krimpenerwaard is voor hun Rekenkamer opzoek naar twee leden.
De Rekenkamer bestaat uit drie externen: een voorzitter en twee leden (waarvan één tevens plaatsvervangend voorzitter is). De Rekenkamer wordt ondersteund door een ambtelijk onderzoeker/secretaris. De leden worden benoemd voor de periode van zes jaar en kunnen door de raad één keer worden herbenoemd.

Aanspreekpunt voor de Rekenkamer is de adviesgroep voor de Rekenkamer. Deze bestaat uit vier leden uit de raadscommissies en de gemeenteraad. De adviesgroep treedt op als ‘ontvanger’ van de onderzoeken van de Rekenkamer en onderhoudt ook de overige contacten met hen.

Goed om te weten

Nadere informatie over de functie is te verkrijgen bij Saskia van Dijk, griffier Krimpenerwaard.
tel. 06-42896415 / mail: griffier@krimpenerwaard.nl.

Solliciteren
Stuur uw brief en cv vóór 14 september 2025 via de button ‘solliciteer nu naar de functie’ naar P&O gemeente Krimpenerwaard. De gesprekken zullen plaatsvinden op 23 en 24 september vanaf 19.30 uur. Wij vragen u vriendelijk hier alvast rekening mee te houden.
We streven ernaar om in de raad van 11 november 2025 de nieuwe leden te benoemen.

Over de organisatie

Naam organisatie
Gemeente Krimpenerwaard
Locatienaam
Zuid-Holland