De gemeente Krimpenerwaard is een aantrekkelijke gemeente om in te trouwen.  Elk jaar geven ongeveer driehonderd stellen elkaar het ja-woord. De gemeente Krimpenerwaard doet er alles aan om uw huwelijksdag stijlvol en soepel te laten verlopen.

In de gemeente Krimpenerwaard kan overal getrouwd worden. Overal, zolang deze plek maar veilig is en voor iedereen toegankelijk.  Dit kan een gemeentelijke of niet- gemeentelijke trouwlocatie zijn.

De gemeente heeft meerdere 'vaste' trouwlocaties voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties. Wilt u één van deze locaties vooraf bekijken? Dan kunt u contact opnemen via telefoonnummer 14 0182 om hiervoor een afspraak te maken.

Maatregelen corona

Meer informatie over de actuele landelijke maatregelen in verband met corona kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid.

Voorwaarden voor externe trouwlocaties in de gemeente Krimpenerwaard

(Update: 23 november 2020)   

De locatie dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  1. De locatie is geschikt voor maximaal 30 personen bij een binnenlocatie en een buitenlocatie (inclusief bruidspaar en fotograaf). De opstelling dient te voldoen aan de voorwaarde van 1,5 meter afstand (exclusief personen uit 1 huishouden) en aangewezen vaste zitplaats voor het maximale aantal personen, zowel voor binnen als buiten. Houd ook rekening met looproutes.
  2. De locatie kan vooraf worden gecontroleerd vanuit de gemeente. Indien bij de controle enige twijfel is over de veiligheid van aanwezigen, kan er besloten worden om de locatie alsnog af te keuren (NB hierbij gaat het om de rol van de gemeente als publieke partij, maar ook als werkgever voor de bode en trouwambtenaar).
  3. De locatie kan in overleg met het bruidspaar aan de hand van de gastenlijst vooraf inventariseren welke personen bij elkaar kunnen zitten (huisgenoten), zodat de opstelling van de stoelen hierop vooraf aangepast kan worden.
  4. Het bruidspaar (bruid en ouder) dient voldoende ruimte te hebben om binnen te komen, zodat er 1,5 meter afstand is tot de gasten.
  5. Indien er sprekers zijn, dienen zij aan het gangpad te zitten, zodat zij via het gangpad naar de lessenaar kunnen lopen.
  6. De lessenaar wordt na elke spreker schoongemaakt door de bode. 
  7. Bij het ondertekenen van de akten wordt er per getuige getekend aan tafel (met eigen pen met zwarte inkt). Er zitten niet meerdere getuigen tegelijk aan tafel.
  8. De tafel en eventuele armleuningen van de stoel dienen na het bruidspaar en na iedere getuige te worden schoongemaakt door de bode.
  9. Er is voldoende afstand tussen de trouwambtenaar en het bruidspaar, bode, sprekers, fotograaf en de gasten.
  10. De trouwambtenaar en de bode dienen op elk moment op een afstand van minstens 1,5 meter ten opzichte van alle aanwezigen te kunnen werken.
  11. De locaties zorgen voor voldoende mogelijkheden om de handen te kunnen wassen en zorgen voor schoonmaakdoekjes voor de toiletten.
  12. Bovengenoemde voorwaarden gelden ook voor huwelijksvoltrekkingen in achtertuinen. Er dient tevens een slecht weer alternatief te zijn. Dit alternatief dient ook aan alle voorwaarden te voldoen. Voor het programma na de huwelijksvoltrekking, kunt u contact op nemen met het team APV van de afdeling Bestuur & Management Ondersteuning (BMO) om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.
  13. Wanneer de trouwambtenaar of bode op de dag zelf constateert dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan, kan dit aanleiding zijn om de huwelijksvoltrekking niet door te laten gaan.

Let op: check altijd de website voor het meest actuele overzicht aan voorwaarden.