Strategisch adviseur openbare ruimte en groen

Over de vacature

Openingsdatum
09-07-2025
Werkervaring
4
Opleidingsniveau
HBO
Vakgebied
Advies Openbare Ruimte
Dienstverband
Full time
Uren per week
32 - 36
Salarisindicatie

Wat doe je

Ben jij een strategisch denker voor de openbare ruimte? En weet jij als geen ander hoe je beleid, bestuur en uitvoering met elkaar verbindt? Dan zoeken wij jou! Als strategisch adviseur integraal beheer openbare ruimte/groen verandert jouw aanpak onze mooie gemeente zichtbaar.

Ja, klinkt goed toch? Maar even concreet, hoe ziet jouw week er straks eigenlijk uit?

Maandag

Het weekend was goed! Je begint de dag met het doornemen van je weekplanning en bereid je voor op het overleg met de wethouder. Daarbij breng je in kaart welke onderwerpen deze week bestuurlijk, politiek én binnen het college extra aandacht vragen. Via Teams bel je even met collega’s om bij te praten en af te stemmen. Met een kop koffie erbij bekijk je vervolgens de agenda voor het strategisch overleg van team AOR. Daarna bespreek je met je collega’s Wim en Alexandra de stand van zaken en prioriteiten voor de week. Je denkt mee over lopende projecten. Aan de slag.


Dinsdag

Je stapt ’s ochtends in de auto om op in onze mooie Krimpenerwaard inspiratie op te doen voor de beleidsnota’s en meerjarenprogrammering en beheer over de openbare ruimte in zijn algemeen en groen specifieker. Je rijdt ook even langs het nieuwe gemeentehuis in Bergambacht, wauw, dit wordt straks gewoon jouw werkplek! Maar ook op de Werf ben jij regelmatig te vinden en lunch je vandaag mee.


Terug op kantoor werk je verder aan de actualisatie van diverse beleidsstukken. Je zorgt ervoor dat alles goed aansluit op het integrale beheerplan openbare ruimte 2026-2035. Voor je het weet is de dag alweer om! Later op de dag sluit je weer aan bij het strategisch overleg van team AOR. Daarna overleg je met collega’s Jan, Job en Dick, waarbij je fungeert als sparringpartner op de thema’s groenbeheer, sport, spelen, begraafplaatsen en klimaatadaptatie. De dag vliegt voorbij!

Woensdag

Met frisse moed en weer een verse kop koffie start je vandaag vanuit huis. Je hebt telefonisch contact met
je manager om iets af te stemmen en vervolgens verdiep je je in de beleids- en beheerkeuzes die je aan het college en de raad gaat voorleggen. Spannend! Je vertaalt bestuurlijke wensen en ontwikkelingen naar een advies en overlegt intern met verschillende teams. Het contact is prettig en toegankelijk, eigenlijk met alle collega’s bij de Gemeente Krimpenerwaard.


Donderdag

Je begint de dag met het voorbereiden van de Planning en Controle-documenten, zoals begrotingen en kadernota’s. Saai? Zeker niet! Tussendoor coördineer je de uitvoering van het collegeprogramma en onderhoud je contact met collega’s om te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Want met jou als strategisch adviseur, is dit vanzelfsprekend.


Vrijdag

Na een frisse ochtendwandeling neem je jouw e-mails en agenda voor de dag door. Je schrijft een opdracht uit en stemt met Ivor af hoe het onderhoud momenteel verloopt, of er werkzaamheden aanbesteed moeten worden en hoe je de aanbesteding het beste kunt organiseren.


Vervolgens werk je verder aan de aanbestedingsprocessen en onderhoud je digitaal contact met betrokken partijen en projectleiders. Je denkt actief mee over de inrichting van de openbare ruimte en buigt je over inhoudelijke vraagstukken waar jouw expertise van pas komt. Je denkt mee over de inrichting van het openbaar gebied. De dag rond je af met een overleg via MS Teams om terug te blikken op de week en plannen te maken voor de komende periode. En daar heb je zin in!

Wat we van je vragen

Oké, dat klinkt inderdaad als een afwisselende week! Nog even kort samengevat. Jij:
  • Vertegenwoordigt team AOR op strategisch niveau, zowel intern als extern;
  • Bent verantwoordelijk voor het opstellen van integrale advies- en beleidsnota’s op het gebied van beheer van de openbare ruimte, groen en begraafplaatsen;
  • Geeft uitvoering aan het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2026–2035;
  • Adviseert beleids- en beheerkeuzes richting bestuur en organisatie, en draagt actief bi aan de ontwikkeling van beheerbeleid en de langetermijnvisie. Je vertaalt beleid naar bestuurlijke voorstellen voor college en raad;
  • Bent verantwoordelijk bent voor de Planning & Control-documenten, waaronder begroting, kadernota en jaarrekening, én treedt op als coördinator voor de uitvoering van het collegeprogramma;
  • Bent budgetverantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het gemeentelijk groen;
  • Neemt actief deel aan het strategisch overleg van team AOR en fungeert als sparringpartner voor de teamleider en de senior beleidsmedewerker water, verkeer en grondzaken;
  • Bent daarnaast sparringpartner voor de beleids- en beheerders op de thema’s groen, sport, spelen, begraafplaatsen en klimaatadaptatie;
  • Draagt verantwoordelijkheid voor de aanbestedingsprocessen met betrekking tot het opstellen van groenonderhoudscontracten.
  • Treedt kaderstellend op bij de inrichting van het openbaar gebied en je fungeert als inhoudelijk klankbord voor projectleiders bij vraagstukken over groen.
Dit breng je mee

Jij hebt politieke sensitiviteit. Je weet dit te combineren met sterke communicatieve vaardigheden. Je beschikt over kennis van de openbare ruimte. Je handelt strategisch, procesmatig én proactief. Complexe vraagstukken vertaal jij naar oplossingen.

Je bent onmisbaar voor het team en je manager. En ja, je schrijft graag en goed: college- en raadsvoorstellen, bestuursopdrachten en projectplannen stel je helder en doelgericht op.

Jij legt verbinding, denkt vooruit en bent flexibel in je aanpak. Nieuwe uitdagingen ga je vol vertrouwen aan en je geniet van de verantwoordelijkheid die bij deze rol hoort. Met jouw inzicht in de verschillende taakvelden binnen de openbare ruimte en politiek-bestuurlijke verhoudingen weet je precies waar je op moet sturen. Ervaring met projectmatig werken is daarbij vanzelfsprekend.

Daarnaast:
  • Beschik je over HBO of WO-werk- en denkniveau;
  • Heb je kennis van de openbare ruimte, specifiek op het gebied van groen;
  • Heb je bij voorkeur ervaring met werken bij een gemeente en bij voorkeur ervaring in de openbare ruimte als integraal werkveld, met een focus op groen.

Wat we je bieden

  • Afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal € 6.072,- bruto per maand (functieschaal 11) bij een 36-urige werkweek.
  • Een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding en uiteraard een laptop en iPhone. Ook kunnen wij je helpen bij het inrichten van je thuiswerkplek!
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding;
  • De mogelijkheid om je werk en werktijden in te delen op de manier die bij jou en je werk past;
  • Vitamine L(eren): een intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
  • Betrokken collega’s;
  • Vertrouwen.

Over de afdeling

Krimpenerwaard is een middelgrote gemeente in het prachtige Groene Hart. Een landelijk gebied met elf unieke dorpen of steden, waar in totaal 58.000 inwoners wonen, werken en recreëren. Maar, jij wilt natuurlijk ook graag weten wat voor organisatie wij zijn. Klik hier om te lezen wat het werken bij de Krimpenerwaard zo leuk maakt!

Samen werken aan morgen – in ons nieuwe, duurzame gemeentehuis

Stel je voor: een moderne, lichte werkomgeving waar collega’s uit de hele gemeente elkaar dagelijks ontmoeten, ideeën delen en samen bouwen aan een duurzame toekomst. Dat is precies wat ons nieuwe gemeentekantoor straks mogelijk maakt.

Op dit moment werken wij verspreid over vier locaties: Stolwijk, Bergambacht, Schoonhoven en Lekkerkerk. Fijne plekken, maar ze voldoen niet meer aan de duurzaamheidseisen van 2030. Daarom wordt er een toekomstbestendig, energiezuinig én inspirerend gemeentehuis gebouwd in Bergambacht.

In 2026 openen we de deuren van dit nieuwe kantoor – dé centrale plek waar samenwerking, innovatie en duurzaamheid samenkomen. Misschien zit jij daar straks wel, als onze nieuwe collega!

Het team Advies Openbare Ruimte is één van de vier teams in het Ruimtelijk Domein. Het team geldt als hét centrale punt voor het beleid, beheer en onderhoud van alle openbare ruimte in de Krimpenerwaard. In dit team werken circa 20 collega’s aan Wegen, Verkeer, Riolering, Groen, Spelen, Begraven, Openbare verlichting, Civiele kunstwerken, Afval en Grondzaken. Inwoners, kwaliteit, innovatie en duurzaamheid staan bij ons centraal.

Goed om te weten

Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Peter den Besten, (teammanager Uitvoering Openbare Ruimte en Advies Openbare ruimte (a.i). Hij is bereikbaar via 0657691304 en e-mail: p.denbesten1@krimpenerwaard.nl.

Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren. Stuur je CV en motivatie via de button – “Solliciteer naar deze functie” – naar team P&O van de gemeente Krimpenerwaard. Wij reageren dan zo snel mogelijk. Hopelijk zijn we een match! Deze vacature heeft geen sluitingsdatum en staat open totdat wij een geschikte kandidaat hebben aangenomen.
 

Over de organisatie

Naam organisatie
Gemeente Krimpenerwaard
Locatienaam
Zuid-Holland