Financieel Adviseur

Over de vacature

Openingsdatum
15-10-2025
Werkervaring
4
Opleidingsniveau
HBO
Vakgebied
Financieel
Dienstverband
Part time
Uren per week
32 - 36
Salarisindicatie

Wat doe je

Je helpt de gemeente financieel gezond te houden én zorgt dat goede ideeën van collega’s en inwoners werkelijkheid kunnen worden. Als financieel adviseur ben jij de verbindende schakel tussen beleid en cijfers: kritisch waar nodig, maar altijd met oog voor wat wél kan. Je adviseert portefeuillehouders, teamleiders en vakteams over begrotingen, jaarrekeningen en financiële vraagstukken en helpt zo de organisatie toekomstbestendig te sturen binnen gezonde kaders.

In deze rol ben jij de financiële sparringpartner voor jouw vakteams en portefeuillehouders. Je denkt niet in beperkingen, maar in mogelijkheden binnen de gemeentelijke kaders. Van het meeschrijven aan beleidsnota’s tot het signaleren van knelpunten of het adviseren over subsidietrajecten: jij zorgt ervoor dat financiële keuzes doordacht, realistisch en toekomstbestendig zijn.

Je houdt overzicht, verbindt beleid met cijfers en neemt collega’s mee in de financiële gevolgen van hun besluiten. Zo help je mee aan een gezonde bedrijfsvoering én aan initiatieven die het leven van inwoners in de Krimpenerwaard beter maken.

Daarnaast:
  • Treed je op als sparringpartner voor budgethouders, teammanagers, directie en bestuur;
  • Adviseer je over beleidsnota’s, tariefberekeningen, treasury, beheerplannen en strategische vraagstukken;
  • Adviseer je vakteams en bestuurders over gemeenschappelijke regelingen;
  • Stel je financiële rapportages en P&C-documenten op en analyseer je deze;
  • Werk je mee aan de jaarrekening, begroting, tussentijdse rapportages en raadsvoorstellen;
  • Maak je financiële analyses en geef je advies over actuele casussen of subsidieaanvragen;
  • Signaleer je knelpunten en risico’s signaleert en draag je verbeteringen aan;
  • Werk je nauw samen met het subteam Beheer om boekingen en budgetten te optimaliseren;
  • Draag je bij aan verdere professionalisering van de financiële functie binnen de gemeente.

Wat we van je vragen

Je bent een zichtbare en toegankelijke adviseur die graag verbinding zoekt met de organisatie. Jij begrijpt dat financiële vraagstukken niet alleen over cijfers gaan, maar ook over mensen, belangen en ambities. Je weet balans te vinden tussen controleren en faciliteren, denkt vooruit en hebt plezier in samenwerken.
Je bent analytisch sterk, maar ook praktisch ingesteld: je wilt dat dingen kloppen én gebeuren. Je toont eigenaarschap, neemt initiatief en hebt gevoel voor de politiek-bestuurlijke context waarin je werkt.

Daarnaast:
  • Beschik je over minimaal hbo-werk- en denkniveau, bij voorkeur richting Financiën of Economie;
  • Heb je minstens 3 jaar relevante ervaring als financieel adviseur of vergelijkbare rol;
  • Heb je bij voorkeur kennis van gemeentefinanciën, het BBV en financiële applicaties;
  • Ben je hands-on, proactief en heb je een verbindende manier van werken.

Wat we je bieden

  • Afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal € 5.519,- bruto per maand (functieschaal 10) bij een 36-urige werkweek;
  • Een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding en uiteraard een laptop en iPhone. Ook kunnen wij je helpen bij het inrichten van je thuiswerkplek!
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding;
  • De mogelijkheid om je werk en werktijden in te delen op de manier die bij jou en je werk past;
  • Vitamine L(eren): een intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
  • Betrokken collega’s;
  • Vertrouwen.

Over de afdeling

Krimpenerwaard is een middelgrote gemeente in het prachtige Groene Hart. Een landelijk gebied met 11 unieke dorpen en steden, waar in totaal 58.000 inwoners wonen, werken en recreëren. Maar, jij wilt natuurlijk ook graag weten wat voor organisatie wij zijn. Klik hier om te lezen wat het werken bij de Krimpenerwaard zo leuk maakt!

Het team Financiën bestaat uit 20 collega’s die elkaar versterken in kennis, humor en betrokkenheid. We zijn opgedeeld in twee subteams: Beleid en Beheer. Beleid richt zich op advisering, ontwikkeling van financieel beleid en de Planning & Control-cyclus; Beheer op de financiële administratie, waaronder crediteuren- en debiteurenbeheer.

Samen zorgen we dat de financiële basis klopt én dat beleid haalbaar blijft. De lijnen zijn kort, de dynamiek is groot en we hebben volop ambities om onze processen verder te verbeteren. Binnen ons team is samenwerken vanzelfsprekend, maar er is ook veel ruimte voor eigen initiatief en zichtbaarheid.

Goed om te weten

Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Bob Huizenaar. Hij is te bereiken via e-mail adres b.huizenaar@krimpenerwaard.nl of telefoonnummer +31657614111.

Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren. Stuur je CV en motivatie via de button – “Solliciteer naar deze functie” – naar team P&O van de gemeente Krimpenerwaard. Wij reageren dan zo snel mogelijk. Hopelijk zijn we een match! Deze vacature heeft geen sluitingsdatum en staat open totdat wij een geschikte kandidaat hebben aangenomen.
 

Over de organisatie

Naam organisatie
Gemeente Krimpenerwaard
Locatienaam
Zuid-Holland