Toezichthouder Vergunningen, Toezicht en Handhaving

Over de vacature

Openingsdatum
25-06-2025
Werkervaring
3
Opleidingsniveau
MBO
Vakgebied
VTH
Dienstverband
Full time
Uren per week
32 - 36
Salarisindicatie

Wat doe je

Heb jij oog voor detail én affiniteit met de bouw en de Omgevingswet? Dan is de rol van Toezichthouder Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) jou op het lijf geschreven. In deze functie ben je verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van vergunningen, wet- en regelgeving en beleidskaders. Jij bent degene die er onder andere op toeziet dat activiteiten veilig en volgens de regels verlopen.

Als toezichthouder ben jij verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van vergunningen, wet- en regelgeving en beleidsrichtlijnen. Jij controleert bouwplannen, inspecteert bouwplaatsen en houdt toezicht op terreinen en gebouwen, waarbij jouw bouwkundige kennis van groot belang is. Je beoordeelt bouwtekeningen, keurt de wapening van betonconstructies en controleert productcertificaten, zodat alles voldoet aan de geldende normen en eisen.

Je bent alert op illegale bouwactiviteiten en handelt handhavingsverzoeken, klachten en meldingen af. Of het nu gaat om verkeerd geplaatste zonnepanelen, een illegale erfafscheiding, een welstandsexces of strijdigheid met het omgevingsplan – jij pakt het voortvarend aan en zorgt ervoor dat de juiste stappen richting een oplossing worden gezet.

Na een inspectie schrijf je gedetailleerde rapporten waarmee collega's en andere betrokkenen verder kunnen. Door jouw inzet zorg je ervoor dat de leefbaarheid binnen onze gemeente behouden blijft en zelfs verbeterd wordt.

Daarnaast:
  • Werk je nauw samen met verschillende instanties, zoals de Omgevingsdienst Midden-Holland, de politie en de Veiligheidsregio Hollands-Midden;
  • Stem je met regelmaat af over procedures, maatregelen en neem je deel aan integrale controles;
  • Ben jij degene die erop toeziet dat bouwactiviteiten veilig en volgens de regels verlopen.

Wat we van je vragen

Je bent een doortastende en toegankelijke collega die de gemeente op een prettige en overtuigende manier vertegenwoordigt. Als één van onze visitekaartjes leg je makkelijk contact met inwoners, collega’s en ketenpartners. Je beschikt over sterke communicatieve en schriftelijke vaardigheden en weet je boodschap helder en passend over te brengen, ook in spanningsvolle situaties.

Je bent stressbestendig, creatief en flexibel. Je denkt in oplossingen, handelt met lef en durft besluiten te nemen. Je beweegt je gemakkelijk in een digitale werkomgeving en maakt je nieuwe systemen snel eigen.

Daarnaast
  • Heb je minimaal een afgeronde Mbo-opleiding en heb je affiniteit met de bouw;
  • Heb je kennis op het gebied van de actuele wet- en regelgeving op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving;
  • Beschik je over de opleiding ABW-1 en/of ABW-2 of ben je bereid deze diploma’s op korte termijn te halen.
  • Heb je je rijbewijs B.

Wat we je bieden

  • Een salaris, afhankelijk van opleiding en ervaring, van maximaal € 4.908,- bruto per maand (functieschaal 9) bij een 36-urige werkweek;
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding of je vakbondscontributie;
  • Vitamine L(eren): intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
  • Betrokken collega’s;
  • Vertrouwen en de kans om je te ontwikkelen.

Over de afdeling

Krimpenerwaard is een middelgrote gemeente in het prachtige Groene Hart. Een landelijk gebied met elf unieke dorpen of steden, waar in totaal 58.000 inwoners wonen, werken en recreëren. Maar, jij wilt natuurlijk ook graag weten wat voor organisatie wij zijn. Klik hier om te lezen wat het werken bij de Krimpenerwaard zo leuk maakt!

Het team bestaat uit ongeveer 30 collega’s en is verdeeld over meerdere onderdelen: de frontoffice, beleid & kwaliteit, toezicht, handhaving en vergunningen. Je maakt onderdeel uit van een gedreven team waar we samen met passie voor ons vak werken. We streven naar de hoogste kwaliteit in alles wat we doen en dat doen we met plezier.

De sfeer binnen ons team is informeel en collegiaal. We zijn echte doeners, maar vinden het ook belangrijk om gezelligheid met elkaar te delen. Of het nu gaat om een rondje lopen tijdens de lunchpauze, af en toe uit eten gaan, we zorgen ervoor dat werkplezier niet achterblijft. Op dit moment bouwen we aan een nieuw gemeentehuis in Bergambacht, waar we in 2026 naartoe verhuizen. Tot die tijd werken we vanuit ons kantoor in Stolwijk, waar we je graag verwelkomen!
 

Goed om te weten

Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Marcel Schoonen (Teammanager). Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06-22068431 of m.schoonen@krimpenerwaard.nl. Word jij onze nieuwe Toezichthouder? Heb je nog vragen of twijfel je nog of het iets voor je is, aarzel dan niet en kom een keertje mee kijken. Dat wordt zeer gewaardeerd.

Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren.
Stuur je CV en motivatie via de button  –‘Solliciteer naar deze functie’ naar team P&O van gemeente Krimpenerwaard. Wij reageren dan zo snel mogelijk! Hopelijk zijn we een match!
Deze vacature heeft geen sluitingsdatum en staat open tot wij een geschikte kandidaat hebben aangesteld.

Over de organisatie

Naam organisatie
Gemeente Krimpenerwaard
Locatienaam
Zuid-Holland