Meldpunt Zorgkwaliteit en -fraude

Als gemeente geven we jaarlijks veel geld uit aan onze inwoners die zorg of hulp nodig hebben. Dat doen we vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. Soms is sprake van verkeerd gebruik van het zorggeld. Iemand krijgt bijvoorbeeld niet de zorg waarvoor betaald wordt omdat de zorgverlener minder vaak komt dan is afgesproken. Ook kan de kwaliteit van de hulp onvoldoende zijn. Denk aan een zorgverlener die duidelijk onvoldoende deskundig is.

Het kan gaan om zorg of hulp die de gemeente direct voor u regelt. Het kan ook gaan om zorg of hulp via een persoonsgebonden budget (pgb). Bij het pgb krijgt u geld van de gemeente om zelf zorg of hulp in te kopen.

Melding doen

Klopt er iets niet of vermoedt u dat er iets niet klopt? Bij uzelf of bij iemand in uw omgeving? Geeft u dit dan aan ons door. Wij gaan vertrouwelijk om met de informatie die u aan ons geeft. Iedereen mag een melding doen. Anoniem melden is ook mogelijk.

Let op: u wordt omgeleid naar een pagina van de gemeente Gouda. Hier verzamelen wij alle meldingen uit de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas.

Melding via e-mail of telefoon

U kunt een melding ook telefonisch (14 0182), via e-mail (toezichtwmojeugd@middenholland.nl) of per post (Postbus 1086 2800 BB Gouda) doen. Bij twijfel over wel of niet anoniem melden kunt u telefonisch contact opnemen. Meer informatie over uw privacy en gegevensverwerking vindt u in privacyverklaring van de gemeente Gouda.

Proces

De regionale toezichthouder beoordeelt uw melding. De toezichthouder kan op basis van signalen een onderzoek starten. De gegevens van de mensen die betrokken zijn bij het onderzoek, zijn beschermd. Daarom krijgt u geen informatie over het resultaat van het onderzoek.

Voorbeeldsituaties

Hieronder leest u enkele situaties van mogelijke zorgfraude of onvoldoende kwaliteit van zorg:

  • Zorg laten betalen (declareren) zonder dat er zorg geleverd is.
  • Zorg leveren met ondeskundig personeel.
  • Geld voor andere zorg vragen (declareren) dan geleverd is.
  • Als de veiligheid van de inwoner in het geding is.
  • Meer zorg aanvragen of leveren dan nodig is.
  • Minder (goede) zorg leveren dan nodig is.
  • Geld voor zorg vragen (declareren) die al op een andere manier wordt betaald.
  • Zorg blijven leveren, terwijl het niet (meer) nodig is.
  • Een administratie die niet op orde is.
  • Oneerlijk zijn over een situatie, zodat er onterecht geld of zorg gedeclareerd kan worden.
  • Aanleveren van onjuiste informatie of misbruik van DigiD.
  • De persoon die zorg nodig heeft maakt misbruik van voorzieningen. Bijvoorbeeld: de persoon heeft geen huishoudelijke hulp nodig of besteedt het budget aan iets anders dan aan zorg.