Wat is het?

Als het u niet meer lukt om zelf uw huis schoon te maken en te houden, kunt u hulp bij het huishouden regelen. Huishoudelijke hulp wil zeggen dat een persoon komt helpen met bijvoorbeeld schoonmaken, opruimen, bedden opmaken en de afwas doen.

Wat kost het?

Als u zelf een schoonmaker inhuurt, dan zijn de kosten van een schoonmaker meestal 15 tot 25 euro per uur. De tarieven verschillen per persoon en per bedrijf. U kunt bij meerdere mensen of schoonmaakbedrijven een offerte aanvragen. Krijgt u huishoudelijke hulp als maatwerkvoorziening via de gemeente? Dan kan de gemeente een eigen bijdrage vragen.

Hoe werkt het?

U kunt een professioneel schoonmaakbedrijf of een schoonmaakhulp inhuren. In kranten en supermarkten staan vaak advertenties voor schoonmaken. Ook hulp van vrijwilligers is soms mogelijk.

Hulp via een zorgaanbieder

U kunt ook huishoudelijke hulp aanvragen via een zorgaanbieder. Veel zorgaanbieders leveren huishoudelijke hulp voor mensen die dit zelf niet (meer) kunnen. Bij diverse zorgaanbieders kunt u zelf hulp inhuren. U betaalt de kosten dan zelf.

Hulp via de gemeente

Als u geen andere of eigen oplossingen hebt voor hulp bij het huishouden dan kan de gemeente huishoudelijke hulp aanbieden als maatwerkvoorziening. Bij een maatwerkvoorziening wordt een zorgaanbieder ingezet of krijgt u een persoonsgebonden budget. Samen met u kijkt de gemeente welke oplossing voor u het best passend is.

Heeft u kort hulp nodig in het huishouden?

Indien u vanwege een situatie (bijvoorbeeld een operatie) voor 6 maanden of minder niet in staat bent om uw huishouden te doen, gaat de gemeente ervan uit dat u zelf hulp regelt voor deze periode.

Tips

Hieronder geven we u een aantal tips:

  • Leer hoe u boodschappen kunt bestellen bij een supermarkt. De boodschappen worden dan bij u thuis bezorgd. U kunt ook vragen of iemand voor u de boodschappen wil doen;
  • Kook van tevoren extra maaltijden en vries deze in, zorg voor kant- en klaar maaltijden, of regel een maaltijdservice aan huis;
  • Geef uw huis van tevoren een grote schoonmaakbeurt;
  • Denk aan andere manieren om uw huishouden (tijdelijk) te doen. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Het gebruik van hulpmiddelen op een uitschuifstok, zoals een plumeau, een dweil of een stoffer en blik;
    • Het gebruik van allesreiniger schoonmaakdoekjes;
    • Het gebruik van een robotstofzuiger.

En tot slot, durf te vragen en overleg met familie, buren, vrienden of zij u ergens mee kunnen helpen. Of denk aan een oproepje via social media. Misschien doet u nu of later iets voor hen terug. Ook kan de Welzijnsorganisatie met u meedenken.

Lukt het met deze tips en hulp van anderen niet om uw huis schoon te houden? Dan kunt u contact opnemen met het Loket Samenleving en Zorg:

In het gesprek met het Loket Samenleving en Zorg kijken we, samen met u, waar u hulp bij nodig heeft en welke hulp het beste bij u past. Ook kijken wij of er andere oplossingen zijn dan hulp in de huishouding van de gemeente.

Soms kan het zijn dat u goed geholpen bent door iets te veranderen in uw huishouden, zoals kant- en klaar maaltijden of een boodschappen-bezorgdienst. Dit zijn voorliggende voorzieningen. Ook verwachten wij van uw huisgenoten dat zij helpen in het huishouden, dit heet gebruikelijke zorg. Daarnaast kunt u hulp vragen aan familieleden, vrienden en buren. Als zij u helpen, dan heet dit mantelzorg.

Als deze oplossingen niet genoeg zijn om te zorgen voor een schoon huis, dan kunt u hulp bij het huishouden aan de gemeente vragen. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor de hulp. Als u deze hulp van de gemeente krijgt, dan is het doel: ‘een schoon en leefbaar huis’. Hiermee bedoelen we dat de woonkamer, keuken, badkamer, toilet, gang/trap en de slaapkamer worden schoongemaakt. Niet alle ruimtes hoeven elke week schoongemaakt te worden en er wordt ook geen grote schoonmaak gedaan. De hulp zorgt ervoor dat uw huis schoon genoeg is om goed in te kunnen leven.