Financieel adviseur loon- en inhuurkosten

Over de vacature

Openingsdatum
26-06-2025
Werkervaring
4
Opleidingsniveau
HBO
Vakgebied
Financieel
Dienstverband
Part time
Uren per week
32 - 36
Salarisindicatie

Wat doe je

Als financieel adviseur loon- en inhuurkosten speel jij een belangrijke rol in het beheersen van de personeelskosten binnen onze organisatie. Jij zorgt voor heldere rapportages en waardevol advies richting consulenten, management én bestuur. Door jouw scherpe analyses op het gebied van loonkosten, inhuur en formatie draag je actief bij aan een optimale inzet van onze mensen én middelen. Je bent onmisbaar in onze planning- en controlcyclus.

Als financieel adviseur loon- en inhuurkosten krijg je een centrale en strategische rol binnen onze organisatie. Je valt onder het onderdeel Beleid binnen het team Financiën en bent een schakel tussen de financiële werkelijkheid en de praktijk van onze vakteams. Overal waar formatie, bezetting of inhuur aan de orde is, ben jij betrokken – met advies, ondersteuning en overzicht.

Jij zorgt dat loonkosten en inhuur niet alleen kloppen, maar ook aansluiten bij onze strategische keuzes. Je helpt teams bij het onderbouwen van formatieaanvragen voor komende begrotingsjaren, beheert samen met hen de loon- en inhuurbudgetten en levert waardevolle input aan rapportages en analyses binnen de planning- en controlcyclus.

Maar je doet meer dan cijfers controleren:

Je vertaalt salarisgegevens naar heldere inzichten over formatie en bezetting, signaleert tijdig afwijkingen tussen begroting en realisatie, en geeft hier actief advies over – mondeling en schriftelijk, gevraagd en ongevraagd. Je weet precies wat wanneer nodig is in de planning- en controlcyclus en wie je daarbij moet betrekken.

Daarnaast:
  • Bied je ondersteuning aan vakteams met uiteenlopende vragen;
  • Draag je bij aan de periodieke budgetgesprekken met teammanagers, budgethouders en projectleiders;
  • Ondersteun je de vakteams op het gebied van de loon- en inhuurkosten bij de Planning & Control cyclus;Vervul je een belangrijke rol in het signaleren van risico’s en het benoemen van knelpunten;
  • Vind je het geen probleem om overige binnen het team voorkomende werkzaamheden aan te pakken en uit te voeren.

Wat we van je vragen

Jij brengt structuur, inzicht en verbinding. Je werkt nauwkeurig, hebt oog voor cijfers en weet financiële gegevens om te zetten in duidelijke inzichten. Je beschikt over basiskennis van KPI’s, budgetten, de P&C-cyclus en formatievraagstukken, en begrijpt wat jouw stakeholders nodig hebben.

Met jouw analytisch en organisatorisch vermogen bewaak je processen, signaleer je knelpunten en lever je een actieve bijdrage aan de beheersing van loon- en inhuurkosten. Je schakelt soepel met collega’s op verschillende niveaus en weet mensen mee te nemen in jouw advies.

Je bent een betrokken teamspeler met politieke sensitiviteit, denkt in oplossingen en weet de verbinding te leggen tussen financiën en de vakteams.

Daarnaast
  • Beschik je over minimaal HBO werk- en denkniveau en heb je bij voorkeur een afgeronde studie richting Financiën of Economie;
  • Beschik je over minimaal 2 jaar relevante werkervaring;
  • Verwachten we gedegen kennis van en ervaring met de beheersing van de loon- en inhuurkosten en met gemeentelijke financiën, de BBV en financiële applicaties.

Wat we je bieden

  • Afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal €4.908,- bruto per maand (functieschaal 9) bij een 36-urige werkweek;
  • Een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding en uiteraard een laptop en iPhone. Ook kunnen wij je helpen bij het inrichten van je thuiswerkplek!
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding;
  • De mogelijkheid om je werk en werktijden in te delen op de manier die bij jou en je werk past;
  • Vitamine L(eren): een intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
  • Betrokken collega’s;
  • Vertrouwen.

Over de afdeling

Krimpenerwaard is een middelgrote gemeente in het prachtige Groene Hart. Een landelijk gebied met elf unieke dorpen en steden, waar in totaal 58.000 inwoners wonen, werken en recreëren. Maar, jij wilt natuurlijk ook graag weten wat voor organisatie wij zijn. Klik hier om te lezen wat het werken bij de Krimpenerwaard zo leuk maakt!

Samen werken aan morgen – in ons nieuwe, duurzame gemeentehuis

Stel je voor: een moderne, lichte werkomgeving waar collega’s uit de hele gemeente elkaar dagelijks ontmoeten, ideeën delen en samen bouwen aan een duurzame toekomst. Dat is precies wat ons nieuwe gemeentekantoor straks mogelijk maakt.

Op dit moment werken wij verspreid over vier locaties: Stolwijk, Bergambacht, Schoonhoven en Lekkerkerk. Fijne plekken, maar ze voldoen niet meer aan de duurzaamheidseisen van 2030. Daarom wordt er een toekomstbestendig, energiezuinig én inspirerend gemeentehuis gebouwd in Bergambacht.

In 2026 openen we de deuren van dit nieuwe kantoor – dé centrale plek waar samenwerking, innovatie en duurzaamheid samenkomen. Misschien zit jij daar straks wel, als onze nieuwe collega!

Het team Financiën bestaat uit 22 collega’s verdeeld in Beleid en Beheer. Beheer houdt zich bezig met de harde kant van de financiële administratie zoals crediteuren- en debiteurenbeheer. Beleid houdt zich bezig met advisering en ontwikkeling van financieel beleid, maar ook met het opstellen van de Planning en Control stukken. Het team staat midden in de organisatie en daardoor zie je alle facetten van de gemeentelijke organisatie. In deze functie werk je intensief samen met collega’s van salarisadministratie, personeelsadvies, financiële consulenten en p&c-coördinatie. Samen vormen jullie een deskundig en betrokken team waarin kennis delen, samenwerken en elkaar versterken vanzelfsprekend is.

Goed om te weten

Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Arie van Dieren (Teammanager). Hij is te bereiken via e-mail adres a.vandieren@krimpenerwaard.nl of telefoonnummer +31620538231.

Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren. Stuur je CV en motivatie via de button – “Solliciteer naar deze functie” – naar team P&O van de gemeente Krimpenerwaard. Wij reageren dan zo snel mogelijk. Hopelijk zijn we een match! Deze vacature heeft geen sluitingsdatum en staat open totdat wij een geschikte kandidaat hebben aangenomen.

Over de organisatie

Naam organisatie
Gemeente Krimpenerwaard
Locatienaam
Zuid-Holland