Hieronder leest u de reacties van inwoners/ondernemers en antwoorden van de gemeente tijdens de inloopavond op 9 november 2022.

Reactie

Verzoek om goed te kijken naar de kruising Grote haven - Hoogstraat, ter hoogte van het sluisje. Het is een onoverzichtelijk punt, auto's verwachten geen fietsers van links en de huidige "verkeersdrempel" maakt het niet gemakkelijker voor fietsers om te stoppen/stilstaan. Loopt heel erg schuin af en ligt midden op het kruispunt.

Antwoord

De situatie is beoordeeld door een verkeerskundig adviesbureau. De fysieke ruimte om maatregelen te nemen is helaas beperkt. Om weggebruikers te attenderen op de kruising zal het kruisingsvlak in een afwijkende kleur bestrating worden uitgevoerd. Daarnaast wordt het onderscheid tussen de rijbaan en trottoirs duidelijker gemaakt en zullen er meer lantaarnpalen worden geplaatst om de situatie bij donker/regenachtig weer beter te verlichten.

Reactie

Fijn dat het aantal parkeerplaatsen gehandhaafd blijft, zelfs een aantal plekken meer. Alleen zijn dit plekken in de blauwe zone, als bewoner heb je hier niet veel aan. Graag kijken naar de verdeling van blauwe zone plekken, dus een aantal blauwe zone plekken minder.

Antwoord

De blauwe zone achter het oude raadhuis wordt opgeheven. Daarnaast komen ook de 5 langparkeervakken op de dijkoprit tegenover Grote Haven 52-62 buiten de blauwe zone te liggen. Per saldo komen er dus minder parkeervakken in de blauwe zone.

Reactie

Kleine Haven voetgangers in- en uitgang naar de Hoogstraat (naast Bakker) is onveilig. Deze wordt veelvuldig gebruikt door voetgangers en fietsers. Slecht zicht op de kruising voor alle weggebruikers, ook voor automobilisten die op de Hoogstraat ineens een fietser of voetganger eruit zien komen. Een voetgangersoversteekplaats of iets doen met het straatwerk. Dat er door middel van een verschil in straatwerk duidelijkheid komt voor auto’s.

Antwoord

De situatie leent zich er niet voor om een oversteekplaats aan te leggen in de Hoogstraat. Dit deel van de Kleine Haven betreft officieel een voetpad. Om fietsers uit de Kleine Haven te weren, kunnen we wellicht een fietssluis toepassen. Dit laatste wordt nog overwogen.

Reactie

Voor de komst van restaurant Brechtje was parkeren nog geen probleem. Samen met de Thuishaven dragen de bezoekers bij aan het parkeerprobleem in de avond. Voor bewoners is het in de avond zeer moeilijk om een parkeerplek te vinden of dit nu een blauwe zone is of niet. Is het een idee om de Thuishaven en Brechje te betrekken in het meedenken aan een oplossing voor het parkeerprobleem in de avond? Wordt op de agenda gezet van het reguliere overleg met de OVH (Ondernemers Vereniging Haastrecht).

Antwoord

Doorsteek P-vakken: Kraanstraat 8 heeft poort /achtertuin aan het Marktveld. Verzoek ten hoogte daarvan de twee parkeerplaatsen te onderbreken voor de fiets en eventueel scootmobiel. Tussen de parkeervakken wordt een opening gemaakt zodat er ruimte ontstaat voor een fiets/scootmobiel.

Reactie

Een doorn in het oog zijn de vuilcontainers die in de Kleine Haven staan. De vuilcontainers van de pizzeria. Het geeft een beeld van een achterbuurtstraatje Wordt op de agenda gezet van het reguliere overleg met de OVH (Ondernemers Vereniging Haastrecht).

Reactie

Graag de bomen aan de achterkant van woningen van de Kleine Haven (dus op de Grote Haven) nog dit jaar snoeien. Bolbomen worden te groot en takken gaan te laag hangen. Snoeien is al enige jaren geleden aangekaart, maar niet uitgevoerd

Antwoord

Deze bomen worden nog dit seizoen gesnoeid.

Reactie

Hoek Marktveld/Kraanstraat (levensgevaarlijk) graag eind Marktveld haaientanden en voorrang Kraanstraat.

Antwoord

Een verkeerskundig adviesbureau heeft de kruising beoordeeld. Om fietsers te attenderen op de kruising wordt er visueel plateau aangebracht in een andere kleur bestrating. Doordat de auto's in het nieuwe ontwerp aan de overzijde van de Kraanstraat parkeren is het zicht op verkeer uit Marktveld verbeterd.

Reactie

Door parkeren aan andere kant van de Kraanstraat, gaan auto's en fietsers (vooral schoolkinderen) door de binnenbocht.

Antwoord

In het nieuwe ontwerp is er voldoende zicht op fietsers/auto's die vanuit de Marktveld komen.

Reactie

Elektriciteitskast op de hoek Kraanstraat/Marktveld staat bij flinke regenval voor de helft onder water.

Antwoord

Bij Stedin zal het verzoek worden ingediend om de elektrakast te verplaatsen naar een meer veiligere locatie.

Reactie

Door parkeren aan de andere zijde in de Kraanstraat wordt de bocht achteruit voor Cyclus te krap.

Antwoord

In de berm wordt een overrijdbare strook verharding aangebracht en de bocht zelf is ruimer gemaakt. Daardoor is er voldoende ruimte voor de vuilniswagen.

Reactie

Onze uitgang aan de zijkant van ons huis op het Marktveld is regelmatig geblokkeerd door auto's. Graag voor de poort een gele streep tussen de parkeervakken.

Antwoord

Tussen de parkeervakken wordt een opening gemaakt zodat er ruimte ontstaat voor een fiets/scootmobiel.

Reactie

Kan de invalide parkeerplaats weer terug naar de oude situatie of 1 plek extra voor Kleine Haven 3/3a of in het midden?

Antwoord

Daar is rekening mee gehouden in het ontwerp.

Reactie

Kan de viskraam op woensdag meer naar de wegzijde staan. De kraam geeft stankoverlast. Dit verplaatsen zou een groot plezier zijn voor personeel en klanten. Zelfs zo erg dat de klanten niet op woensdag komen.

Antwoord

Wordt op de agenda gezet van het reguliere overleg met de OVH (Ondernemers Vereniging Haastrecht) en is doorgegeven aan de marktmeester.

Reactie

Kan er een tijdelijke bladkorf komen naast Kleine Haven 3 ieder jaar? Omdat er met de reconstructie veel grotere bomen moeten worden gekapt is de verwachting dat de bladkorf de komende jaren niet nodig. Als de nieuwe bomen groter zijn kan dit altijd worden aangevraagd.

Reactie

Kunnen de varkensruggen bij de parkeerplaatsen aan de Wagenmakersstraat worden verwijderd en gelijk worden gemaakt met de stoep?

Antwoord

Ja, de varkensruggen worden verwijderd en daardoor wordt de stoep iets breder.

Reactie

1.20 m uit de gevel (vergunningsterras) doorgaande route (voor voetgangers en scootmobiel openblijven.

Antwoord

De doorgaande wandelroute zal worden gewaarborgd. Er is minimaal een breedte van 1.20 meter beschikbaar.

Reactie

Kunnen er "ophangvoorzieningen" (kroonringen) worden geplaatst voor het verzamelen van plastic zakken?

Antwoord

Op verzoek worden er kroonringen geplaatst.

Reactie

Check terras, bomen en fietsenstallingen op toegankelijkheid rolstoelbus route van Kleine Haven 1 t/m 11.

Antwoord

In het nieuwe ontwerp is er voldoende ruimte voor de rolstoelbus op het parkeerterrein aan de Kleine Haven.

Reactie

Oostelijke Hoogstraat: Regelmatig zwaar verkeer dat komt vast te zitten, die zijn te breed voor de weg. Is er een mogelijkheid voor een breedtebeperking bord?

Antwoord

Dit wordt besproken met vakspecialisten verkeer, wegen en uitvoering.

Reactie

De blauwe zone kan veel kleiner of afgeschaft worden? Er is niet zoveel winkel bestand en daarbij komen de meeste klanten te voet of met de fiets. Het is ook niet welkom voor de horeca-klanten. Gebruik desnoods parkeervrijstelling of -vergunning voor bewoners.

Antwoord

De blauwe zone achter het oude raadhuis wordt opgeheven. Daarnaast komen ook de 5 langparkeervakken op de dijkoprit tegenover Grote Haven 52-62 buiten de blauwe zone te liggen. Per saldo zullen er dus minder parkeervakken in de blauwe zone komen.

Reactie

De bloembakken zijn elk jaar over de top mooi. Vooral behouden!

Antwoord

Ook deze zomer / voorjaar worden er weer bloempiramides geplaatst.

Reactie

Voor de eenheid en sfeer heel graag de lantaarn op de Grote Haven type De Nood / Vonde houden i.p.v. HTA kromstaf.

Antwoord

Dit wordt besproken met vakgroep wegen en uitvoering.

Reactie

Zuilen bij entree van het centrum niet nodig; vormgeving sluit ook nergens op aan. Dit wordt nog nader uitgewerkt en ook op de agenda gezet van het overleg met de OVH (Ondernemers Vereniging Haastrecht).

Reactie

Geveltuintjes stimuleren!

Antwoord

Er is al een ronde gelopen door de gemeente om te kijken of en waar er mogelijkheden zijn. Nadere afstemming volgt hierover.

Reactie

Duidelijke verkeersborden of wegaanduidingen bij ingang Hoogstraat en Galgoord zijde, zodat er minder (vracht) verkeer door de Hoogstraat komt. Zorg voor een autoluwe straat, hierdoor ook minder veiligheid voor fietsers en wandelaars. Er is geen voet- en fietspad in de straat.

Antwoord

Om (vracht)verkeer te ontmoedigen de Hoogstraat in te rijden, zal er een inritconstructie worden aangelegd op de kruising met de Blekerstraat/Galgoord. De doorgaande route zal daardoor vanaf de provinciale weg naar bedrijventerrein Galgoord komen te liggen.

Reactie

Erg onduidelijk hoe de nieuwe situatie word met oog op de toegangspoort waar deze wordt geplaatst.

Antwoord

Wordt nog nader uitgewerkt en ook op de agenda gezet van het overleg met de OVH (Ondernemers Vereniging Haastrecht).

Reactie

Afstemming over de zijkant (terras) Kleine Haven 3, wel meenemen in nieuwe aanleg

Antwoord

1 op 1 overleg met de eigenaar van dit pand over de invulling van deze strook.

Reactie

Kijken naar het voor-terras van Kleine Haven 3, deze is nu te klein aangegeven en de boom wordt er geplaatst maar terras moet er onder/omheen.

Antwoord

De huidige twee bomen aan de voorkant/zijkant gaan weg. Bij het parkeerterrein aan de voorzijde wordt geen nieuwe boom geplaatst.

Reactie

Parkeren zijkant ter hoogte van Kleine Haven 3 tegen gaan. Misschien een gele lijn.

Antwoord

Dit wordt besproken met vakspecialisten verkeer, wegen en uitvoering.

Reactie

Tot mijn grote teleurstelling komen er minder parkeerplekken terug dan we nu hebben. Het positieve was dat er wel meer "vrije" plekken komen, maar dit lost het probleem van de centrumbewoners niet op. Overdag zijn er in de blauwe zone genoeg plekken, want de meeste mensen komen lopend of op de fiets naar de supermarkt. De supermarkt is dan ook niet het probleem. Het probleem ontstaat zo rond half vijf als iedereen thuiskomt en de horeca, inclusief de Thuishaven, opengaat. Dan is er voor ons als bewoners geen plek meer te vinden. Gelukkig voor de horeca dat het allemaal weer zo goed gaat, maar wij kunnen vanaf dat moment onze auto niet meer kwijt als je na die tijd thuiskomt. Ik heb persoonlijk vaak geen auto in de buurt, ik moet naar onze meubelzaak lopen om een auto te halen. Dat vind ik heel vervelend. Ik vind dat wij er recht op hebben een plek in de buurt van je huis te hebben. Ik blijf het dus jammer vinden dat daar geen rekening mee gehouden wordt. Hebben jullie wel eens geïnventariseerd hoeveel huizen er zijn en dus ook bijna net zoveel auto's? Jullie zullen zeggen dat er dan genoeg plekken zijn, maar wij hebben niks aan plekken in de blauwe zone, wij willen dan meer vrije plekken, desnoods met vergunning. Ik vind dat namelijk wel een oplossing. Niet voor alle plekken, maar een gedeelte voor wie dat wil. Daar zitten dan natuurlijk ook weer veel haken en ogen aan, maar we zullen toch wat moeten. Het mooie plan van jullie lost in ieder geval voor ons als bewoners niks op.

Antwoord

De fysieke ruimte voor parkeervakken in het centrumgebied is beperkt, dus simpelweg meer parkeervakken aanleggen is helaas niet mogelijk. De verdeling tussen parkeervakken binnen en buiten de blauwe zone blijft een afweging tussen verschillende belangen. In het nieuwe ontwerp komen per saldo meer parkeervakken buiten de blauwe zone. Daarmee wordt (deels) tegemoet gekomen aan de wensen van bewoners. Vooralsnog worden er geen parkeervergunningen of ontheffingen ingevoerd.

Reactie

Graag meer parkeerplekken in plaat van een mooi plein. Als ooit de supermarkt weggaat, blijft er van de middenstand in het centrum weinig meer over en dan hebben wij niks aan een mooi plein.

Antwoord

Wordt ter kennisgeving aangenomen.

Reactie

Fijn als de blauwe zone eraf gaat achter het Raadhuis. Daar staat overdag echt werkelijk niemand en dat is zonde.

Antwoord

Akkoord.

Reactie

Stankoverlast Portofino; aantal keren gemeld bij Portofino, maar tot op heden is er nog niks veranderd. Graag aandacht aan besteden.

Antwoord

Wordt op de agenda gezet van het reguliere overleg met de OVH (Ondernemers Vereniging Haastrecht).

Reactie

Lelijke paarse textielcontainer op het plein past niet in het straatbeeld. Als ondernemers mogen wij regelmatig iets niet omdat het centrum een beschermd dorpsgezicht is, maar deze lelijke container mag blijkbaar wel.

Antwoord

Wordt op de agenda gezet van het reguliere overleg met de OVH (Ondernemers Vereniging Haastrecht). Het contract met de inzamelaar is verlengd. De container mag wel naar een andere zichtbare plek in het centrum. Ideeën zijn welkom.

Reactie

Geen idee wanneer jullie willen beginnen, maar het zou fijn zijn als het nog even duurt. De ondernemers kunnen het er op dit moment echt niet bij hebben dat ze slecht bereikbaar zijn. We hebben al genoeg op ons bordje.

Antwoord

De daadwerkelijke uitvoering zal naar verwachting begin 2024 starten en is erg afhankelijk van de werkzaamheden van nutsbedrijven zoals Stedin, Oasen en KPN.

Reactie

Aandacht voor afvoer van hemelwater, loopt nu langs Hoogstraat 35 naar beneden naar 33

Antwoord

Is ter plaatse bekeken en besproken, wordt technisch verder uitgewerkt.

Reactie

Voorstel het lage gedeelte van hoogstraat 33 t/m 66 wandelgebied te maken. Nu worden er auto's geparkeerd.

Antwoord

In de "Kippensteeg" is het niet de bedoeling dat er auto's worden geparkeerd. Door de beperkte breedte blokkeren de auto's dan het voetpad.

Reactie

Firma Bakker heeft een eigen parkeerplaats voor leveranciers en klanten, deze hoeven niet op de Hoogstraat. Groot genoeg voor vrachtauto's. Zie bouwvergunning voor afspraken met de gemeente.

Antwoord

Dit is aan de bewoners zelf om elkaar daarop aanspreken en dat de leveranciers via de Blekerstraat moeten rijden.

Reactie

Het gemaal Hoogstraat: Geen afspraak maar men mag op de parkeerplaats 8 a 10 auto's parkeren. Zou het gemaal besluiten de parkeerplaatsen niet langer beschikbaar te stellen, wordt het parkeerprobleem groter.

Antwoord

Er is gesproken met de beheerder van het gemaal. Er zijn geen redenen om het huidige gebruik van de parkeerplaatsen te wijzigen.

Reactie

Parkeerplaatsen voor families met meerdere auto's. Prioriteit voor bewoners, een auto per woning. Te realiseren via een vergunning wat aangeeft dat de bewoners iets kunnen of mogen zeggen als men 4 à 5 auto's willen parkeren aan de Hoogstraat of ook het gehele centrum.

Antwoord

Een ontheffing voor een blauwe zone biedt voertuigen uitzondering voor de parkeerschijfzone. Nadelig is dat voertuigen met een ontheffing binnen de gestelde venstertijden parkeercapaciteit ontnemen van de blauwe zone. De flexibiliteit neemt daarmee af. Ook kunnen voertuigen met ontheffing binnen de blauwe zone meer op plaatsen gaan staan waar langparkeren minder gewenst is vanuit bijvoorbeeld ondernemers. Een bewoner kan bijvoorbeeld zijn/haar voertuig meerdere dagen bij een winkel voor de deur zetten, terwijl het voor de winkelier prettig is dat klanten daar kort kunnen parkeren. Parkeervergunningen zijn vergunningen waarmee vergunninghouders binnen een bepaald gebied mogen parkeren. De voor- en nadelen zijn grotendeels gelijk aan een ontheffing binnen een blauwe zone. Bijkomend nadeel is echter dat mensen die geen vergunning hebben niet in het gebied mogen parkeren of moeten betalen om te parkeren. Dat laatste werpt, met name in een kleine kern als Haastrecht, een grote drempel op om binnen het centrum te parkeren. Dit maakt een bezoek aan de kern voor veel bezoekers ook minder interessant. Vooralsnog worden er geen ontheffingen/vergunningen ingevoerd.