Gemeente Krimpenerwaard is voor de bovenlokale bestemmingen afhankelijk van buurgemeentes en andere wegbeheerders, zoals de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en Waterschappen. Het openbaar vervoer valt onder een concessie van de provincie Zuid-Holland. Ook veerverbindingen zijn nodig voor bereikbaarheid. Daarbij is het van groot belang om het huidige verkeerssysteem te verduurzamen.

Kortom: voor bereikbaarheid is samenwerking met andere partijen van doorslaggevend belang.

Ambitie

Voor de vitaliteit van het gebied, voor bewoners en voor ondernemers, is een betere doorstroming van de ontsluitingen richting Gouda en Rotterdam belangrijk. We zetten in op een duurzame en complete aanpak van de mobiliteitsvraag. We hebben speciale aandacht voor specifieke en kwetsbare groepen in het kader van toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Doel

We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren.

We meten

  • Veranderingen in het aanbod van de wegcapaciteit van de auto en veranderingen in het aanbod van capaciteit van de alternatieven voor de auto.

Inspanningen 2023

  • We zetten regionale projecten voort die de bereikbaarheid verbeteren:
    • Verder uitrollen van de snelfietsroute Rotterdam- Lekkerkerk
    • Afronding project Veerstoep Bergambacht om gebruik van het veer aantrekkelijker te maken
    • Voortzetten P+R locatie bij Krimpenerhout die aansluit op openbaar vervoer
  • We participeren in het uitwerkingsplan Voorkeursvariant Algeracorridor. Daarbij zijn Krimpen a/d IJssel en Capelle a/d IJssel trekkers als de wegbeheerders.

Inspanningen 2023 -2026

  • We brengen bij iedere aanbesteding van concessies voor het openbaar vervoer de belangen in van de Krimpenerwaard en oefenen zoveel mogelijk invloed uit op de uitvraag. Dat doen we in regionaal verband (Midden Holland).
  • We voeren het 10 punten plan bereikbaarheid Krimpenerwaard uit.

Inspanningen 2024 -2026

  • We faciliteren voldoende laadpalen voor elektrisch rijden om de snel stijgende behoefte hiernaar te volgen.

Coalitieakkoord

Deze ambitie komt voort uit het coalitieakkoord:

Ambitie 10: Bereikbaarheid

We zetten in op een duurzame complete aanpak van de mobiliteitsvraag. Het vertrekpunt is de vitaliteit van het gebied en de ondernemers. Voor economische ontwikkeling is het belangrijk een betere doorstroming van de ontsluitingen richting Gouda en Rotterdam te creëren, met een combinatie van middelen: verbetering hoofdinfrastructuur, beter benutten/ gedragsaanpassingen, het stimuleren van een optimale afstemming tussen OV en langzaam verkeer, en ICT (smart mobility). We sluiten hierbij aan bij de aanpak Algeracorridor. We hebben speciale aandacht voor specifieke en kwetsbare groepen in het kader van toegankelijkheid van het openbaar vervoer.