Beleidsadviseur Wmo (Sociaal Domein)

Over de vacature

Openingsdatum
19-05-2025
Werkervaring
4
Opleidingsniveau
HBO
Vakgebied
Sociaal Domein
Dienstverband
Full time
Uren per week
32 - 36
Salarisindicatie

Wat doe je

Als Beleidsadviseur Wmo binnen het Sociaal Domein heb jij een trekkende rol. Je initieert en formuleert beleidsvoorstellen voor de gemeente en je adviseert bestuurders, gemeenteraden en uitvoering. Je initieert, ontwikkelt, coördineert en voert het gemeentelijk beleid uit op tactisch niveau. Je doet beleidsvoorbereiding door het doen van verkennend onderzoek en signaleert relevante ontwikkelingen in wet- en regelgeving en uitvoering. Met een vlotte pen schrijf je beleidsstukken en informatienota’s, en stel je college- en raadsstukken op. Je volgt de ontwikkelingen binnen jouw beleidsveld op de voet en haalt kennis actief op.  Hierin werk je samen met interne afdelingen, regiogemeenten, ketenpartners en zorgaanbieders. Je koppelt proces aan inhoud en resultaat en plant de stappen die nodig zijn om het doel te realiseren.

Je hebt een belangrijke rol in het beleid en de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Je werkt aan beleid op het gebied van individuele voorzieningen, zoals huishoudelijke hulp, begeleiding, dagbesteding, vervoer, woningaanpassingen en hulpmiddelen. Voorzieningen in de sociale omgeving worden zo efficiënt mogelijk benut. Uitgangspunten zijn het normaliseren en versterken van de sociale basis en zoveel mogelijk collectief aanbod. Jij gaat als beleidsadviseur o.a. in samenwerking met partijen in de sociale basis aan de slag met het ontwikkelen van collectieve vormen van begeleiding en dagbesteding, de eigen bijdrage systematiek, de verordening en de toekomst van hulp bij het huishouden.

Daarnaast:
  • Ben je accounthouder voor verschillende dagbestedingspartijen;
  • Neem je deel aan regionale beleidsoverleggen Wmo en adviseer je je bestuurder over regionale beleidsvoorstellen;
  • Ben je contactpersoon voor de regionaal toezichthouder Jeugd/Wmo en draag je bij aan het interne proces rondom toezicht op kwaliteit en rechtmatigheid Wmo;
  • Ben je budgetverantwoordelijk en vanuit deze rol betrokken bij alle opgaven rondom financiële uitdagingen en verantwoordingen.

 

Wat we van je vragen

Je hebt een duidelijke visie en weet die goed over te brengen. Je bent een stevige gesprekspartner, die makkelijk schakelt tussen verschillende niveaus en belangen. Met jouw verbindende stijl zoek je actief de samenwerking op – binnen en buiten de organisatie. Daarbij heb je oog voor de relatie en het resultaat.

Je beweegt je soepel in een politiek-bestuurlijke omgeving en weet wat er nodig is om mensen mee te krijgen. Netwerken gaat je van nature goed af: je bouwt aan duurzame relaties en creëert draagvlak voor jouw ideeën. Je pakt zelf de regie, blijft scherp en houdt koers – ook als het ingewikkeld wordt. Je enthousiasme werkt aanstekelijk en je weet anderen in beweging te krijgen.

Daarnaast:
  • Beschik je over minimaal HBO werk- en denkniveau;
  • Beschik je over minimaal 3 jaar relevante werkervaring binnen Sociaal Domein, bij voorkeur op het terrein van Wmo;
  • Heb je, in het kader van integraal werken, algemene kennis over en affiniteit met het complete sociale domein;
  • Heb je ervaring met het schrijven van beleidsnota’s.

Wat we je bieden

  • Afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal € 5.313,- bruto per maand (functieschaal 10) bij een 36-urige werkweek.
  • Een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding en uiteraard een laptop en iPhone. Ook kunnen wij je helpen bij het inrichten van je thuiswerkplek!
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding;
  • De mogelijkheid om je werk en werktijden in te delen op de manier die bij jou en je werk past;
  • Vitamine L(eren): een intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
  • Betrokken collega’s;
  • Vertrouwen.

Over de afdeling

Krimpenerwaard is een middelgrote gemeente in het prachtige Groene Hart. Een landelijk gebied met elf unieke dorpen of steden, waar in totaal 58.000 inwoners wonen, werken en recreëren. Maar, jij wilt natuurlijk ook graag weten wat voor organisatie wij zijn. Klik hier om te lezen wat het werken bij de Krimpenerwaard zo leuk maakt!

In het Sociaal Domein werken we met vier teams: Dienstverlening Jeugd, Dienstverlening WMO, Dienstverlening Participatie en Schulddienstverlening en Team Advies. In het team Advies zijn circa 25 beleidsmedewerkers werkzaam. De beleidsmedewerkers kennen hun vak, zijn gemotiveerd en zeer betrokken bij elkaar. Jij doet je werk in nauwe samenwerking met het hele team. 


 

Goed om te weten

Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Karin Lambregtse, (teammanager Advies Sociaal Domein). Zij is bereikbaar via 06-34140085 en email: k.lambregtse@krimpenerwaard.nl.

Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren. Stuur je CV en motivatie via de button – “Solliciteer naar deze functie” – naar team P&O van de gemeente Krimpenerwaard. Wij reageren dan zo snel mogelijk. Hopelijk zijn we een match! Deze vacature heeft geen sluitingsdatum en staat open totdat wij een geschikte kandidaat hebben aangenomen

Over de organisatie

Naam organisatie
Gemeente Krimpenerwaard
Locatienaam
Bergambacht