Stageverslagen raads- en commissieleden Krimpenerwaard

Stages

Welzijn Krimpenerwaard: samen sterk voor inwoners

“Om half 9 werd ik hartelijk ontvangen door Marjolein en Anja en was ik present voor de opening van de dag met koffie en kennismaking met de aanwezige medewerkers en vrijwilligers.

Aansluitend mocht ik meekijken bij een digitaal overleg over de jonge mantelzorgers die er ook in de Krimpenerwaard zijn. Jongeren tussen 11 en 21 jaar hebben extra aandacht nodig en in de gemeente Krimpenerwaard kunnen zij zich aanmelden voor het ‘Jonge mantelzorg compliment’.

Met een aantal gezellige bezoekers hebben we bij het ‘koffiepraatje met appeltaart’ aan de hand van vragen elkaar wat beter leren kennen. De appeltaart was gebakken door één van de medewerkers van Dagbesteding Krimpenerwaard en die was heerlijk!!

Daarna heb ik gesproken met een medewerker van Geldpunt. Deze afdeling helpt mensen die te maken krijgen met gebeurtenissen die gevolgen hebben voor hun inkomen, schulden, rekeningen, toeslagen of belastingen. Deze service is gratis en voor iedereen toegankelijk. 

Toen was het tijd voor de maaltijd, ook weer verzorgd door medewerkers van Dagbesteding Krimpenerwaard. Een smakelijke maaltijd die uit 3 gangen bestaat voor een kleine eigen bijdrage.

Tijdens de lunch kreeg ik uitleg over de mogelijkheden van Respijtzorg, een service om overbelaste mantelzorgers gedurende een bepaalde tijd te ontlasten met hulp op het gebied van zorg.

Aansluitend  heb ik gesproken met directeur Esther Leenhouts die op voortreffelijke wijze leiding geeft aan deze groep gedreven mensen en met de middelen die zij heeft zorgt dat alle onderdelen van Welzijn Krimpenerwaard zo optimaal mogelijk functioneren en de zorg van en voor de inwoners op peil blijft.

Bedankt voor de gastvrijheid, ik kom graag nog eens terug!”

Kijkje achter de schermen van de meldkamer: waar elke seconde telt

“Wie 112 belt, komt als eerste terecht in Driebergen. Daar wordt het gesprek doorgeschakeld naar de meldkamer in de regio waar de melding thuishoort. In Nederland zijn tien meldkamers actief, die elkaars overflow kunnen opvangen. De financiering loopt volledig via de politie vanuit het Rijk; brandweer en ambulancezorg betalen niet mee via hun eigen regelingen.

Tijdens mijn bezoek (8 september) sprak ik eerst met het hoofd van de meldkamer. Hij vertelde over de opbouw van het systeem en de verschillende rollen. Centralisten doen de intake en nemen de 112-melding aan. Regiemedewerkers sturen de juiste hulpdiensten aan, terwijl informatiemedewerkers extra gegevens verzamelen: denk aan kentekens, namen of eerdere meldingen. Zo wordt de agent of ambulance ter plekke direct met waardevolle informatie ondersteund.

Daarna mocht ik meekijken met een regiemedewerker. Op meerdere schermen ziet zij niet alleen de locatie van het incident, maar ook welke politievoertuigen in de buurt zijn. Met kleuren wordt de urgentie aangegeven en zij bepaalt of een agent met sirenes en zwaailicht mag rijden. Het radioverkeer met de hulpverleners is onafgebroken.

Ook sprak zij met de Officier van Dienst. Hij wees op het belang van TCO: Team Collegiale Opvang. Bij ingrijpende meldingen wordt dit team direct ingeschakeld om betrokken medewerkers op te vangen en waar nodig door te verwijzen naar verdere hulp. Een belangrijke manier om de mentale druk beheersbaar te houden.

Na ruim drie uur rondkijken viel vooral de combinatie van hectiek, vakmanschap en kameraadschap op. De medewerkers staan onder hoge druk, maar weten met een vleugje humor de spanning vaak te relativeren. Met meer kennis én bewondering verliet ik de meldkamer die dag. Een plek waar achter de schermen dag en nacht hard wordt gewerkt om onze veiligheid te waarborgen.”

Stichting Dagbesteding Krimpenerwaard

“Tijdens de zomervakantie liep ik een dagje mee in lunchroom De Heerlijkheid in Ouderkerk aan den IJssel. Een locatie van Stichting Dagbesteding Krimpenerwaard. Deze stichting biedt mensen met een verstandelijke beperking een zinvolle en plezierige dagbesteding. Wat structuur en voldoening geeft in het dagelijks leven. Verspreid over de Krimpenerwaard zijn er ongeveer 120 deelnemers actief op verschillende locaties. Zoals “Stal Brand” in Lekkerkerk, waar deelnemers dieren verzorgen. Zorgcentrum “De Breeje Hendrick” en kringloopwinkel “Bij Nico Boven”.

De Heerlijkheid is een populaire plek voor bewoners uit Ouderkerk en omstreken. Tijdens mijn stagedag zag ik met eigen ogen hoe de deelnemers hun werkzaamheden met toewijding en plezier uitvoeren. Het rustige en gemoedelijke tempo was opvallend verfrissend in vergelijking met de haastige wereld waarin veel mensen leven en werken.

Bij aankomst waren de deelnemers al druk bezig: stofzuigen, schoonmaken, strijken, bestek poetsen en de was opvouwen. Die dag stond er een high tea op de planning voor 21 personen, daarnaast kwam er nog een grote groep lunchen. Het was een drukke dag, maar alles werd met enthousiasme en teamwork aangepakt. Gasten bedienen, schorten strijken, de kas tellen, de keuken opruimen. Alles werd tot in de puntjes verzorgd.

Wat me vooral bijbleef, is hoeveel deze mensen kunnen én hoe belangrijk het is dat zij zich gewaardeerd en betrokken voelen. De stichting organiseert jaarlijks een uitje voor alle deelnemers, betaald uit het fooienpotje – een mooi gebaar.

Ik heb ervaren dat iedereen een waardevolle rol kan spelen in onze maatschappij. Mijn tip: ga eens langs bij De Heerlijkheid of een van de andere locaties van Stichting Dagbesteding Krimpenerwaard. Geniet van een kop koffie en zie het zelf, je wordt met open armen ontvangen.”

Een dag vol inzichten in het dagelijks beheer van de buitendienst

“Woensdag 17 september mocht ik een dag meelopen met medewerkers van de buitendienst. Na een korte kennismaking en een rondleiding op de werf in Bergambacht kreeg ik een boeiende presentatie over het rioolbeheer. Maar liefst 2425 gemalen zorgen ervoor dat het rioleringssysteem in Krimpenerwaard haar werk doet. Via een digitaal dashboard is het volledige rioleringsareaal inzichtelijk en benaderbaar. Steeds vaker zijn problemen zelfs vooraf al te voorspellen.

Vervolgens reden we naar Schoonhoven, waar de werking van de sluisdeuren werd gedemonstreerd. Na een periode van hoog water konden deze weer worden geopend. Een taak die ik zelf mocht uitvoeren.

In Stolwijk bezochten we vervolgens een pompput, waar we de situatie van het riool onder de grond bekeken. Daarna brachten we een bezoek aan de begraafplaats. Daar maakten we een rondleiding, was er ruimte voor inhoudelijke vragen en waardevolle gesprekken.
Terug in Bergambacht werd ik meegenomen in de wereld van speeltoestellen en het beheer van wegen en groen. Goed om te horen dat er vanuit een visie wordt gewerkt. Elk speeltoestel en alle ruim 22.000 bomen, hagen, gazons en bermen zijn digitaal vastgelegd. Verrassend hoeveel data er digitaal beschikbaar is. Of het nu gaat om speelwaarde, veiligheid of beeldkwaliteit. Belangrijk, immers informatie is kennis. 

Dank aan Peter, Ruben, Richard, Jan, William, Rick en Ivor. Mooi om de bevlogenheid en deskundigheid van deze medewerkers te zien. Klasse wat de teams allemaal voor elkaar krijgen! De 10.000 meldingen per jaar van inwoners zorgen voor uitdagingen, maar na deze dag heb ik alle vertrouwen dat dit bij de medewerkers in goede handen is!

Het was een interessante en leerzame dag. Een aanrader voor alle raadsleden.”

Zomerstage bij wethouder Leo Barth, een inkijkje in het wethouderschap

“Op donderdag 17 juli liep ik een dag mee met wethouder Leo Barth. Een mooie kans om te zien hoe hij invulling geeft aan zijn rol en hoe zijn portefeuilles in de praktijk uitwerken.

De dag begon om 9.00 uur met een overleg over de SVO-werkgroepen (Samen Veilig Ondernemen). Mooi om te zien hoe ondernemers, gemeente, brandweer en politie samen optrekken om winkelgebieden veilig te houden en ondermijnende praktijken tegen te gaan.

Om 10.00 uur volgde een gesprek over een bouwproject in Ouderkerk aan den IJssel. De wethouder en ik werden bijgepraat over de voortgang en de stand van zaken.

Daarna vertrokken we naar de nieuwe gemeentewerf in Bergambacht. Daar was goed voelbaar hoe positief men is over het feit dat alle mensen en middelen nu op één centrale plek zitten.

Na een warm ontvangst met koffie kregen we uitleg over de werking van de gemalen in de Krimpenerwaard. Storingen worden snel en vakkundig opgelost, mede dankzij slimme inzet van AI. Door algoritmes in te zetten, kunnen sommige problemen al worden gedetecteerd voordat inwoners er iets van merken. Ambtenaren krijgen hier de ruimte om innovatieve oplossingen toe te passen, met zichtbaar resultaat.

Tot slot kregen we een demonstratie van een echte pomp en hoe die werkt bij storing. Ook namen we een kijkje in een testkast waarin alle technische systemen samenkomen. Zo kregen we een compleet beeld van hoe techniek en dienstverlening hand in hand gaan.

Deze zomerstage gaf mij een helder en inspirerend beeld van het wethouderschap in de praktijk. Een leerzame dag waarvoor ik wethouder Leo Barth graag wil bedanken!”

Een kijkje achter de schermen bij de boa’s in de Krimpenerwaard 

“Deze zomer liep ik stage bij de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van de gemeente Krimpenerwaard. Op vrijdagmiddag 27 juni werd ik ontvangen door Victor en Xena op het gemeentehuis in Schoonhoven, hun standplaats. 

Eerst kreeg ik een uitleg over de digitale systemen die zij gebruiken. Hier komen alle meldingen binnen en worden de diensten ingepland. Met slechts zes boa’s is het een flinke uitdaging om in zo’n grote gemeente overal zichtbaar te zijn. Achter elke melding schuilt een verhaal en bij elke melding horen andere handelingen. Naast het werk op straat, blijkt het bureauwerk bijna evenveel tijd te kosten vanwege de uitgebreide registratieverplichtingen. Daarna ging ik mee op pad met de eerste meldingen. 

Zo zochten we naar gedumpte lachgaspatronen, spraken we een eigenaar aan van een scooter die al maanden onverzekerd op de openbare weg stond. Ook werden er meldingen afgehandeld over overlast door lawaai en muziek in de avonduren, een auto die gevaarlijk geparkeerd stond op een kruispunt, en fietsers die in het wandelgebied reden. 

De meldingen zijn verspreid over de hele gemeente, waardoor de boa’s veel kilometers maken. Tijdens de planning wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met een logische route, maar toch is het elke keer een flinke rit. 

Wat me opviel, is dat de boa’s constant alert zijn op wat er om hen heen gebeurt. Hun motto is vooral het gesprek aan te gaan, mensen aanspreken en wijzen op overtredingen. Pas in uiterste gevallen schrijven ze een boete uit. 

Deze stage gaf mij veel inzicht in hun werk. Ik ben van mening dat er binnen de plaatselijke regelgeving (APV) veel kan worden vereenvoudigd en dat vertrouwen een belangrijkere rol zou kunnen spelen. Toch heb ik ook gezien dat de boa’s juist die regels nodig hebben als stok achter de deur. Hun werk draait om handhaving, maar altijd met het gesprek als uitgangspunt.”

Zomerstage: Een kijkje achter de schermen bij crisisbeheersing

“Op woensdag 7 juli liep ik als commissielid een ochtend mee met Robert Coomans, adviseur crisisbeheersing bij de gemeente Krimpenerwaard. We ontmoetten elkaar op de brandweerkazerne in Gouderak, waar Robert naast zijn werk voor de gemeente ook bevelvoerder is.

Tijdens de zomerstage kreeg ik een inkijkje in de veelzijdige wereld van openbare orde en veiligheid. Robert vertelde over zijn verantwoordelijkheden: van crisisbeheersing bij rampen en incidenten tot klimaatadaptatie bij wateroverlast en hitte. Ook havenveiligheid en de opvang van vluchtelingen vallen onder zijn takenpakket.

Bijzonder interessant vond ik de rol van bevolkingszorg: de maatregelen die gemeenten treffen bij calamiteiten, gericht op zelfredzaamheid en wederzijdse hulp tussen inwoners. Robert is als officier van dienst en hoofd informatie bevolkingszorg verantwoordelijk voor de coördinatie in zulke situaties. Het draait dan niet alleen om hulpdiensten, maar juist ook om hoe inwoners elkaar kunnen ondersteunen.

Daarnaast is Robert als veiligheidsadviseur betrokken bij projecten zoals KIJK en denkt hij mee over risicobeheersing en communicatie.

Na de uitleg bezochten we diverse plekken in de gemeente: van het opvangcentrum in het klooster tot het Schoonhovens College, de dijken en havens. Onderweg stelde ik talloze vragen en kreeg ik een helder beeld van het werk achter de schermen.

Het was een leerzaam werkbezoek dat me liet zien hoeveel voorbereiding en samenwerking er schuilgaat achter veiligheid. Een geruststellende gedachte: onze gemeente is in goede handen.”

Goedemiddag, gemeente Krimpenerwaard, met…

“Jaap-Jan Speksnijder! Ik ben raadscommissielid van SGP in onze prachtige gemeente. Om ons werk goed te kunnen doen krijgen wij mogelijkheden aangeboden om een dagje mee te lopen bij een organisatie die bijdraagt aan het leven, werken en recreëren in de Krimpenerwaard. Op 14 juli jl. heb ik een dag meegekeken met verschillende ambtenaren van Publiekszaken en Klantcontact in Stolwijk. Hier helpen professionals, inwoners via de telefoon, social media en aan de balie. Ze spreken met inwoners over vragen over het leven, wonen en werken in de Krimpenerwaard. Team Publiekszaken handelt o.a. aanvragen van reisdocumenten en aangiftes van overlijden en geboorten af. Zij beheren ook de basisregistratie personen en de burgerlijke stand. Daarnaast registreren ze wie er begraven wordt of ligt in welk graf en voor welke periode.

Ik heb een inkijkje gekregen in hoe het werk achter de balie gaat. Wij hebben de erkenning van ouderschap geregistreerd van een tweeling, die binnenkort in onze gemeente geboren wordt. Daarnaast hebben we enkele paspoorten aangevraagd. De medewerkers kijken voortdurend of ze iemand die zit te wachten kunnen helpen, zo houden ze de vaart erin. In mijn pauze heb ik het rapport gelezen over een onderzoek van Telan naar de telefonische dienstverlening in onze gemeente. Dit rapport geeft inzicht in de snelheid en wijze waarop onze gemeente inwoners helpt. Na de pauze heb ik met een medewerker van team Klantcontact meegeluisterd aan de telefoon en berichten gelezen gericht aan de gemeente via social media. Samen met de medewerkers heb ik gesproken over de klachten, vragen en opmerkingen van inwoners. Alles wordt zorgvuldig geregistreerd, zo helpen we met elkaar de Krimpenerwaard vooruit!

Ik dank onze ambtenaren voor hun tijd en gastvrijheid. De organisatie en de politiek moeten mijns inziens goed samenwerken om optimaal te kunnen functioneren. Mijn verwachting is dat het nieuwe gemeentekantoor structureel zal bijdragen bij een goede, snelle, professionele en efficiënte dienstverlening.”

Van afval scheiden tot applaus in de theaterzaal

“Dinsdag 24 juni ben ik op bezoek geweest bij de milieustraat in Bergambacht. De medewerkers van Cyclus hebben mij hartelijk ontvangen en meer verteld over hun dagelijkse werkzaamheden. Het is af en toe een uitdaging om bepaalde items goed te sorteren, daar helpen ze de bezoekers graag bij.

Men is ook gebaat bij een vlotte doorstroming van bezoekers. Sommige rijroutes zijn wat krap en dit geeft nog wel eens oponthoud. 

Het lijkt er daarnaast wel op, dat sommige van onze inwoners nog niet helemaal gewend zijn aan de gang van zaken op de milieustraat. Niet iedereen maakt vooraf een reservering en ook het concept ‘gesloten vanwege lunch’ is voor sommige bezoekers nog even wennen. 

Voor mijn tweede zomerstage ging ik dinsdag 15 juli op bezoek bij het Cultuurhuis Krimpen aan de Lek. Dit staat nu onder gemeentelijk beheer en ik was benieuwd hoe dit door de vrijwilligers werd ervaren en hoe de dagelijkse bezigheden verliepen. 

Ik heb uiteindelijk het grootste deel van de dag doorgebracht in de theaterzaal van het Cultuurhuis. De Prinses Ireneschool had hier de eindejaar musical en tijdens de generale repetitie moest nog wat worden gesleuteld aan het decor en de geluidsinstallatie. 

Tussen de bedrijven door heb ik veel kunnen leren over deze situatie in Krimpen aan de Lek, niet alleen over het Cultuurhuis maar ook over de woningbouw en het sportcafé bij de Walvis. 

De overgang van de failliete stichting naar gemeentelijk beheer lijkt in ieder geval goed te zijn verlopen, Hopelijk kunnen we als gemeente ook zo’n overdracht realiseren wanneer het Cultuurhuis weer onder ander beheer komt te staan.”

Verslag zomerstage bij de Overtuin Bisdom van Vliet

“Op maandag 21 juli is er door Kees Verhoog (secretaris) en Elly van der Klauw (voorzitter) van de Overtuin Bisdom van Vliet een rondleiding-zomerstage verzorgd. Namens Pro Krimpenerwaard heb ik hieraan deelgenomen. 

Stichting Overtuin Bisdom van Vliet heeft zich ten doel gesteld om samen met vrijwilligers het landgoed van Paulina van Bisdom van Vliet, te onderhouden. Al ruim 10 jaar proberen ze de Overtuin terug te brengen in de stijl van 1923. Passend bij het woonhuis aan de andere kant van de weg, dat na de dood van Paulina Bisdom van Vliet een museum werd. 

Vele inwoners van Haastrecht kennen de Overtuin nog vanuit hun jeugd en zijn blij om nu van de tuin in volle glorie te kunnen genieten. Hier komt cultuur en ontspanning samen.

Wat opviel tijdens de uitleg was de professionaliteit, de onderzoeken naar de authentieke bouw. Alles is tot in de details gerestaureerd of herbouwd. De planten, bomen en paden komen zo veel mogelijk overeen met de oorspronkelijke plannen van de tuin. Ook al verlopen vergunningstrajecten soms moeizaam, het bestuur ervaart voldoende medewerking vanuit de gemeente, waardoor de stichting de voorgenomen plannen kan realiseren. Wel is er dringend behoefte aan een opslagruimte voor de maaimachines, gereedschap en een plek om even droog en warm koffie te kunnen drinken met de vele vrijwilligers. Dank voor de leerzame en uitgebreide uitleg.”

Voor informatie en rondleidingen (voor groepen op afspraak) en tevens voor iedereen op de laatste vrijdag van de maand om 13.30 uur, kosten 5 euro per persoon.

Informatie en aanmelden via: secretaris@overtuinbisdomvanvliet.nl of ter plekke bij museum Bisdom van Vliet: overtuinbisdomvanvliet.nl

Van Raadszaal naar bouwplaats: zomerstage van Géja Stuijt bij Qua Wonen

“Donderdag 21 augustus mocht ik bij Qua Wonen mijn zomerstage doen. We startten met een lunch (prima verzorgd door de dagbesteding Krimpenerwaard) met Ralph van Ooijen (manager vastgoed) en spraken we over de corporatie in het algemeen. Daarna volgde een presentatie over Qua Wonen zodat ik een idee kreeg van hoeveel woningen, welke projecten en medewerkers e.d. Hierna gaf een medewerkster van de afdeling Sociaal Beheer een kijkje in de keuken van een aantal problemen die zoal voorkomen. Er komt namelijk meer bij kijken dan alleen verhuren en onderhoud plegen. O.a. huurachterstand voorkomen, problemen op sociaal vlak en mensen daarin begeleiden en burenoverlast. 

Daarna gingen we naar Krimpen aan de Lek naar het project Julianastraat, daar worden 17 eengezinswoningen en 55 appartementen nog dit jaar opgeleverd. De woningen zijn allemaal levensloopbestendig, gasvrij en duurzaam gebouwd. Aansluitend bezochten we het verduurzamingsproject Olivier van Noortstraat/Bij de Watertoren in Schoonhoven. Deze woningen krijgen allemaal nieuwe dakpannen, waar nodig wordt geïsoleerd, zonnepanelen aangebracht als de bewoner dat wil, er wordt nieuw glas geplaatst, in sommige woningen wordt asbest verwijderd en soms ook de vloeren geïsoleerd. En alle woningen krijgen door nieuwe gevelbeplating en mooi schilderwerk weer een eigentijdse uitstraling.

Qua Wonen is hard bezig om alle woningen met een E,F en G energielabel te laten voldoen aan de eisen van de overheid om eind 2028 alle woningen minimaal op energielabel D te hebben.

We sloten af op het kantoor bij Qua Wonen waar ik alle vragen die ik nog niet gesteld had nog kon stellen. Ik kijk terug op een leerzame middag waar ik veel informatie heb opgehaald en wil de woningcorporatie hartelijk danken voor de vriendelijke ontvangst en de medewerking van alle medewerkers die ik daar gesproken heb.”

“Als raadslid mocht ik een dagje stage lopen bij onze bibliotheek. Het was interessant om te zien hoeveel verschillende taken en functies daar samenkomen. Natuurlijk gaat het om boeken uitlenen, maar er gebeurt veel meer. 

Ik kreeg een kijkje in de keuken: van collectiebeheer (wist u dat een boek gemiddeld 10 jaar meegaat, behalve natuurlijk de onverwoestbare Harry Potter-reeks) tot de aanschaf van tijdschriften en het rouleren van boeken langs verschillende servicepunten in de gemeente. Ik leerde onder meer over ‘kastdochters’ -  boeken die (bijna) nooit worden uitgeleend - het collectieplan en de aanschaf van nieuwe titels. Maar de echte meerwaarde zit in de maatschappelijke rol.

Ik sprak met Lia, de coördinator van het Taalhuis. Daar werken maar liefst 140 vrijwilligers die mensen helpen met de Nederlandse taal, met lezen en schrijven, maar ook met digitale vaardigheden. Er zijn leesgroepen, spreekgroepen en taalmaatjes. Ook middelbare scholieren doen mee: vierdeklassers helpen brugklassers die een taalachterstand hebben. Een mooi voorbeeld van hoe de bieb verbinding legt.

Daarnaast speelt de bieb met het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) een belangrijke rol in toegankelijkheid. Voor veel inwoners het loket om de digitale overheid te begrijpen. Vrijheid betekent immers ook dat je zelfstandig je zaken kunt regelen.

Maar eerlijk is eerlijk: de bibliotheek is kostbaar. En we kunnen de euro maar één keer uitgeven. Dat maakt het des te belangrijker dat de bieb zichtbaar waarde levert. Mijn indruk na deze dag: dat doet ze. Iedereen is welkom, of je nu komt voor een roman, een cursus, of gewoon een praatje. 

Dank aan Anja, Gerjanne, Marianne, Lia en Dagmar voor het warme welkom en de superleuke dag! En wie weet meld ik me ooit nog eens aan als taalmaatje – al was het maar om een paar kastdochters te redden!”

Foto's stages raads- en commissieleden