Slecht verhuurderschap melden
Algemeen
U kunt slecht gedrag van een verhuurder melden bij de gemeente. Bijvoorbeeld als een verhuurder discrimineert, u bedreigt of u geen schriftelijk huurcontract geeft.
Huurt u een woning van een woningcorporatie, zoals QuaWonen? Meld uw klacht dan bij de corporatie zelf. De woningcorporatie probeert er met u uit te komen.
Beschrijving
U kunt slecht gedrag van een verhuurder (of van een verhuurbemiddelaar) melden bij de gemeente. Bij slecht gedrag kunt u denken aan:
- discriminatie
- bedreiging
- u heeft geen schriftelijk huurcontract gekregen
- u heeft geen schriftelijke informatie gekregen over:
- rechten en plichten van huurder én verhuurder
- contactinformatie van de verhuurder
- een jaarlijkse toelichting op de servicekosten (als er servicekosten zijn)
- te hoge waarborgsom (meer dan 2 keer de maandelijkse huurprijs)
- te hoge servicekosten
Komt u uit een ander EU-land, en werkt u tijdelijk in Nederland? Meld het bij de gemeente als:
- de huurovereenkomst en het arbeidscontract 1 document zijn. Dit geldt voor contracten die zijn afgesloten na 1 juli 2023.
- alle schriftelijke informatie die bij het huurcontract hoort, is geschreven in een taal die u als arbeidsmigrant niet begrijpt.
Procedure
Neem contact op met de gemeente om misstanden te melden.
Misstanden kunt u ook anoniem melden. Houd er dan wel rekening mee dat de gemeente dan geen contact met u kan opnemen. De gemeente kan dan bijvoorbeeld geen vragen aan u stellen over de misstanden. Ook kan de gemeente u dan niet in contact brengen met organisaties die u beter kunnen helpen, zoals de huurcommissie.
Melding over woningcorporatie
Wilt u slecht gedrag van een verhuurder melden? En is die verhuurder een woningcorporatie? Dan meldt u het slechte gedrag niet bij de gemeente, maar bij de woningcorporatie.