Lokale servicepunten in bibliotheken zijn geopend
De proef met de lokale servicepunten in de bibliotheken van Schoonhoven en Lekkerkerk is van start gegaan. Pascal van der Hek, wethouder dienstverlening, opende woensdag 1 februari het servicepunt in de bibliotheek van Schoonhoven. Maandag 6 februari wordt ook het servicepunt in de bibliotheek van Lekkerkerk in gebruik genomen. Het gaat om een proef van voorlopig 2 maanden.
Betere bereikbaarheid
Wethouder Van der Hek: “Door het inrichten van servicepunten, dichtbij onze inwoners, willen wij zorgen voor een betere bereikbaarheid. Bij de servicepunten kunnen inwoners op een laagdrempelige manier hun vragen stellen aan de gemeente.”
Inwoners kunnen er bijvoorbeeld terecht om een melding openbare ruimte door te geven of voor vragen, advies en informatie. Bij het Klant Contact Centrum (KCC) in Stolwijk kunnen inwoners alleen op afspraak terecht. Bij de servicepunten in de bibliotheken kunnen inwoners zonder afspraak binnenlopen.
Openingstijden
- Bibliotheek Schoonhoven, Spoorstraat 3a
- Elke woensdagmiddag vanaf 1 februari, van 14:00- 17:00 uur
- Bibliotheek Lekkerkerk, Talmastraat 1
- Elke maandagmiddag vanaf 6 februari, van 14:00- 17:00 uur
Geen paspoort of rijbewijs
Het is niet mogelijk om bij de servicepunten een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aan te vragen of af te halen. Dit komt door de hoge veiligheidseisen die daaraan gesteld worden. “Paspoorten en identiteitskaarten zijn tegenwoordig 5 tot 10 jaar geldig”, legt wethouder Van der Hek uit. “Inwoners hoeven daarvoor al minder vaak naar het gemeentekantoor te komen. Ook worden reisdocumenten desgewenst thuis bezorgd.” Sinds kort is het ook mogelijk om een rijbewijs via de website digitaal te verlengen.
Informatiepunt Digitale Overheid
De servicepunten van de gemeente zijn een aanvulling op de al bestaande Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheken. Eind vorig jaar is in de bibliotheken in de Krimpenerwaard gestart met de IDO’s. Deze informatiepunten zijn bedoeld voor mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid.