Handhaver Participatiewet
- Aantal uur: 36 uur
- Opleidingsniveau: HBO
Zie je het al voor je?
Als Handhaver Participatiewet sta je in nauw contact met onze inwoners die een uitkering ontvangen. In de Krimpenerwaard staat de inwoner centraal en hanteren we de menselijke maat, ook op het gebied van Handhaving. Wie recht heeft op een uitkering of inkomensondersteunende maatregelen, krijgt deze. Jij ziet toe op en controleert of er sprake is van correcte naleving van beleid en wet- en regelgeving. Je blijft zoeken naar een juiste balans tussen rechtmatigheid en doelmatigheid. In je uiteindelijke besluit verlies je niet de menselijke factor en het maatschappelijk effect uit het oog!
Wij
De gemeente Krimpenerwaard: een groen gebied met elf kernen. Unieke dorpen of steden met in totaal ruim 56.000 inwoners. Zij staan voor ons centraal. Net als hen weten wij van aanpakken. Als één gemeente bundelen wij onze krachten: teams, bestuur en raad. Zonder onze doelen uit het oog te verliezen, bewegen we mee met veranderingen in de samenleving en kijken we naar wat er beter kan. Dit maakt onze organisatie duurzaam en toekomstgericht.
Hier geven we elkaar de ruimte, maar blijven we ook naar elkaar omkijken. We kunnen op elkaar rekenen, want samen kom je verder dan alleen. Door de koppen bij elkaar te steken, versterken we elkaar en maken we ons werk leuker. Wat ons werk ook leuker maakt? Ontwikkeling. Niemand is immers ooit uitgeleerd. In vertrouwen krijg jij straks de vrijheid om jezelf te ontwikkelen. Van fouten maken leer je, dus hier durven we het ook eens anders te doen. We hebben vertrouwen in elkaars kennis, kunde en professionaliteit.
Je komt te werken binnen het Sociaal Domein, bij het team Dienstverlening Participatie & Schulddienstverlening. Het team bestaat in totaal uit ca. 25 professionals. Onze visie is dat we zoveel mogelijk inwoners laten participeren in de samenleving, bij voorkeur door middel van betaald werk. Inwoners van de gemeente Krimpenerwaard moeten mee kunnen doen in de samenleving en gelijke kansen krijgen, iedereen naar zijn eigen vermogen. Hiervoor wordt begeleiding naar werk geboden aan mensen die zonder ondersteuning moeilijk betaalde arbeid kunnen vinden en behouden. Als betaalde arbeid niet mogelijk is, wordt ingezet op participatie door middel van vrijwilligerswerk of andere vormen van maatschappelijke inzet. Het hebben van bestaanszekerheid is voor sommige inwoners niet vanzelfsprekend. Deze inwoners ondersteunen we zodat zij hun bestaanszekerheid kunnen opbouwen.
Jouw werkweek
Als Handhaver ga je onderzoek verrichten naar het rechtmatig verstrekken van uitkeringsgelden op basis van signaal en op basis van het uitvoeringsplan waarbij je de menselijke maat nooit uit het oog verliest.
Daarnaast:
• Lever je maatwerk waar nodig en herken je eventuele problematiek achter een situatie;
• Stel je een tactisch uitvoeringsplan op ten behoeve van de uitvoering van de ParticipatieWet;
• Voer je confrontatiegesprekken en hoor je getuigen;
• Leg je, samen met de consulent inkomen en/of werk huisbezoeken af;
• Ondersteun, begeleid en adviseer je op het gebied van fraude.
Jij
Wij zoeken een echte teamspeler die daarnaast ook nog stressbestendig, integer en betrouwbaar is. Ook gaat onze nieuwe collega vanzelfsprekend respectvol met inwoners om.
Daarnaast:
• Beschik je over minimaal HBO werk- en denkniveau;
• Heb je relevante kennis van de Participatiewet, Algemene Wet Bestuursrecht en regelingen met inkomensafhankelijke componenten;
• Heb je ervaring met diverse gesprekstechnieken zoals interviewtechnieken en verhoortechnieken.
Tussen de IJssel en de Lek, vind jij jouw werkplek!

Wat krijg je terug van ons?
• Een salaris, afhankelijk van opleiding en ervaring, van maximaal € 4.208,- bruto per maand (aanloopschaal 9) bij een 36-urige werkweek;
• Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding of je vakbondscontributie;
• De mogelijkheden om je werk en werktijden in te delen op de manier die bij jou en je werk past;
• Vitamine L(eren): intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
• Een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding en uiteraard een laptop en Iphone, ook kunnen wij je helpen bij het inrichten van je thuiswerkplek!
• Betrokken collega’s;
• Vertrouwen.
Solliciteren
Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Naomi van Pelt (Teammanager). Zij is bereikbaar via telefoonnummer 0182-729499
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren.
Stuur je CV en motivatie via de button –‘Solliciteer naar deze functie’ naar team P&O van gemeente Krimpenerwaard. Wij reageren dan zo snel mogelijk! Hopelijk zijn we een match!
Deze vacature heeft geen sluitingsdatum en staat open tot wij een geschikte kandidaat hebben aangesteld.