De gemeente opent per 1 februari twee tijdelijke servicepunten in de bibliotheken van Schoonhoven en Lekkerkerk. Het gaat om een proef van voorlopig twee maanden. De servicepunten zijn een middag per week open vanaf woensdag 1 februari.

Dienstverlening dichtbij

Deze servicepunten zijn een aanvulling op het loket van het gemeentekantoor in Stolwijk. “Door het inrichten van servicepunten, dichtbij onze inwoners, willen wij zorgen voor een betere bereikbaarheid. Inwoners kunnen bij de servicepunten op een laagdrempelige manier hun vragen stellen aan de gemeente”, zegt Pascal van der Hek, wethouder dienstverlening. “Het doel van deze proef is om te onderzoeken of inwoners behoefte hebben aan servicepunten in de grotere kernen. We bekijken wie van de servicepunten gebruik maakt en welke soort vragen er gesteld worden.”

Inwoners kunnen in Stolwijk terecht op afspraak. Bij de servicepunten in de bibliotheken kunnen inwoners zonder afspraak binnenlopen. Hier kunnen zij bijvoorbeeld terecht om een melding openbare ruimte door te geven of voor vragen, advies en informatie.

Geen paspoort of rijbewijs

Het is niet mogelijk om bij de servicepunten een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aan te vragen of af te halen. Dit komt door de hoge veiligheidseisen die daaraan gesteld worden. “Paspoorten en identiteitskaarten zijn tegenwoordig 5 tot 10 jaar geldig”, legt wethouder Van der Hek uit. “Inwoners hoeven daarvoor al minder vaak naar het gemeentekantoor te komen. Ook worden reisdocumenten desgewenst thuisbezorgd.” Sinds kort is het ook mogelijk om een rijbewijs via de website digitaal te verlengen.

Openingstijden

  • Bibliotheek Schoonhoven, Spoorstraat 3a
    Elke woensdagmiddag vanaf 1 februari, van 14.00 - 17.00 uur
     
  • Bibliotheek Lekkerkerk, Talmastraat 1
    Elke maandagmiddag vanaf 6 februari, van 14.00 - 17.00 uur

Informatiepunt Digitale Overheid

De servicepunten van de gemeente zijn een aanvulling op de al bestaande Informatiepunten Digitale Overheid(externe link) (IDO) in de grotere bibliotheken. Eind vorig jaar is in de bibliotheken in de Krimpenerwaard gestart met de IDO’s. Deze informatiepunten zijn bedoeld voor mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid.